Slöjd och slöjddidaktik – fördjupning för framtidens lärare
Det här är den fjärde och sista kursen i en serie om fyra, som riktar sig till dig som vill undervisa i slöjd i grundskolan. Kanske läser du redan till lärare, vill komplettera en tidigare examen med ett nytt ämne, eller planerar att gå Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU). Oavsett väg är detta en kurs som fördjupar både din praktiska kompetens och din förståelse för slöjdämnets roll i undervisningen.
Kursen ges på distans, vilket ger flexibilitet, men innehåller också tre fysiska träffar i Linköping per termin – viktiga tillfällen för gemenskap, inspiration och praktiskt arbete. Observera att du väljer en inriktning och inte kan läsa båda samtidigt.
Fyra kurser – en helhet
De fyra kurserna som tillsammans utgör ämnesstudierna är:
- Kurs 1: Det pedagogiska slöjdrummet (919G26)
- Kurs 2: Lärandeprocesser i slöjd (919G44)
- Kurs 3: Slöjdens tradition och samtid (919G45)
- Kurs 4: Slöjd och slöjddidaktik (919G46)
Du hittar kursplaner på liu.se/studieinfo – välj "kurs" och skriv in kurskoden.
Tillsammans ger kurserna ämnesbehörighet i slöjd inom ämneslärarexamen. För att få en fullständig lärarexamen behöver du komplettera med kurser inom det allmänna utbildningsområdet.
Praktiskt arbete och pedagogisk fördjupning
Kursen innehåller praktiskt arbete med material, verktyg och tekniker inom vald inriktning. Du får fördjupa dig i arbetsmiljöfrågor, materialkunskap och hantverkets möjligheter – samtidigt som du utvecklar ett didaktiskt och vetenskapligt förhållningssätt. Det handlar om att förstå hur slöjd kan bidra till lärande, kreativitet och självständigt tänkande.
Från fältstudier till undervisning
De fyra kurserna är utformade för att utveckla både dina egna färdigheter och din förståelse för slöjdämnets didaktik. Du får arbeta med ämnesinnehåll, reflektera över undervisning och genomföra fältstudier (i kurs 1 och 2) samt praktik i skola (i kurs 3 och 4). Du använder också digitala verktyg för dokumentation och kommunikation – viktiga delar i dagens undervisning.