Kursen behandlar matematik som samhälleligt uppdrag i förskola, förskoleklass och skola. Teorier kring barns begreppsutveckling och taluppfattning uppmärksammas. Lärande och undervisning i grundläggande matematik ges en central roll i kursen. Vidare behandlas barns olikheter och mångfaldsaspekter på lärande och undervisning i matematik, samt barn i behov av särskilt stöd. I kursen behandlas även teorier kring bedömning av barns kunnande i matematik. Den studerande analyserar didaktiska verktyg. Till den studerandes insats hör läsning och reflektion över angiven litteratur.
Kursen ges på halvfart och organiseras i form av nätbaserade träffar. I kursen ingår föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner, litteraturstudier och fältstudier.
Kursen ingår i ett paket med två fristående kurser som tillsammans motsvarar matematik 30 hp i grundlärarprogrammet med inriktning förskoleklass till årskurs 3. Matematikdidaktik åk F-3, 15 hp ges på hösten och Matematik för grundlärare F-3, 15 hp ges på våren. Kurserna kan läsas i valfri ordning. De kan ingå i en grundlärarexamen för F-3 vid Linköpings universitet om du väljer att studera vidare till lärare hos oss. De kan även användas för breddad behörighet om du redan har en lärarexamen som är relevant för aktuella årskurser.