Våra tidigare studenter arbetar bland annat som journalist, redaktör, digital redaktör, webbredaktör, sociala medier-redaktör, marknads- och kommunikationsspecialist, campaign manager, brand manager, marketing manager, social media specialist, e-commerce manager, customer relations manager, communications specialist, marknadskoordinator, communications officer, medieanalytiker och copywriter.
Möt tidigare MKV-studenter
Ämnet medie- och kommunikationsvetenskap (mkv) är brett och handlar om mediernas utveckling, roller och funktioner i samhället. Det rymmer journalistik och marknadskommunikation, medier och reklam, nyhetsvärdering och genomslag. Ämnet ger en bra grund för olika inriktningar. Här möter du några av Linköpings universitets MKV-alumner.
"Det är en första ingång till ett ämne med oändliga möjligheter."
Jag har tidigare tagit en examen från kandidatprogrammet Kommunikation, samhälle, medieproduktion och kände efter att jag hade jobbat något år och läst en enstaka kurs inom Beteendevetenskap att jag ville utveckla mina teoretiska kunskaper ännu mer. Jag tog därmed en lite annorlunda väg än vad andra brukar och läste grundkursen efter att jag hade en examen inom liknande område. Det jag dock har känt under tiden är att jag har fått massa nya kunskaper och ingångar på Kommunikation som ämne som jag inte haft innan. Därmed valde jag att gå kursen som ett komplement till tidigare utbildning och för att bredda mina kunskaper desto mer.
Vad var det bästa med kursen?
Det bästa med kursen har varit att man får ett väldigt brett perspektiv på många olika ämnen. Det kan gå från att man i en kurs skriver om medier och demokrati till att man i en annan kurs utför en marknadsföringsstrategi där man skapar sin egen hemsida. Man får testa på mycket och därmed får man massa nyttig erfarenhet av olika perspektiv inom Medie- och kommunikationsvetenskap. Detta är något som man sedan kan ta med sig ut i arbetslivet eller om man fortsätter att läsa vidare. Personligen har jag tyckt extra mycket om en uppgift där jag och en kurskamrat fick använda oss av två analysmetoder för att analysera ett tv-avsnitt samt en debattartikel. Där fick man verkligen applicera sina kunskaper på något i sin vardag och rikta sig mot något man själv hade intresse för.
Om någon frågar dig om kursen, vad skulle du säga då?
Om du känner att medier och kommunikation är något som är viktigt i samhället men du inte är helt säker vilken ingång du vill ta är detta en bra början. Grundkursen ger perspektiv på allt från journalistik, intern kommunikation och marknadskommunikation vilket gör att det finns något för alla. Det hjälper därmed till att hitta vad man själv skulle vilja fokusera på i framtiden. Möjligheten att sedan kunna läsa vidare på fördjupningskurser gör att man kan läsa ihop sin egen kandidatexamen. Det är en första ingång till ett ämne med oändliga möjligheter.
Berätta om vad du gör idag.
Till sommaren 2025 är jag klar med MKV 1–2 och kommer därefter gå ut i arbetslivet. Efter 5 år av studier känner jag mig redo att ta mig an det som är utanför studentlivet och jag är tacksam att jag valde att läsa till denna kurs eftersom det gett mig perspektiv som jag tidigare inte haft. Oavsett vilket yrke jag väljer ser jag möjligheter att använda mina nyfunna kunskaper.
Möt Louise Svensson
"Kursen har bidragit till att jag fått upp ögonen för nya delar av medie- och kommunikationsvetenskapen, däribland marknadsföring."
- Louise Svensson
Det var efter att jag tagit min kandidatexamen från Flygtransport och logistik-programmet här på LiU och varit ute i arbetslivet ett par år som mitt intresse för kommunikation började växa. Jag började redan hösten 2023 med att läsa fristående kurser inom bland annat retorik, men kände att jag ville lära mig mer. Jag hade hört talas om att LiU erbjöd ett kurspaket i medie- och kommunikationsvetenskap och ju mer jag läste på om kursen, desto säkrare blev jag på att den skulle kunna ge mig goda teoretiska kunskaper inom ämnet.
Det bästa med kursen har varit att den gett mig ett brett perspektiv på medie- och kommunikationsvetenskapen. Jag har lärt mig om allt från olika perspektiv på mediesamhället till hur medier och kultur hänger ihop. Kursen har även bidragit till att jag fått upp ögonen för nya delar av medie- och kommunikationsvetenskapen, däribland marknadsföring. I den första kursen, "Perspektiv med mediesamhället", fick vi i uppgift att marknadsföra ett fiktivt företag, vilket jag tyckte var otroligt lärorikt eftersom mina tidigare kunskaper inom ämnet var väldigt begränsade. Kursen har även haft ett bra upplägg med en blandning av grupparbeten och individuellt arbete.
Om någon frågar dig om kursen, vad skulle du säga då?
Jag skulle säga att kursen passar utmärkt för dig som vill få grundläggande eller fördjupa dina kunskaper inom ämnet medie- och kommunikationsvetenskap. För mig som redan pluggat i det par år har kursen passat perfekt för att få de kunskaper som jag kände att jag saknade. Jag skulle även säga att kursen skulle passa bra för dig som har ett intresse för ämnet och som skulle vilja arbeta med kommunikation i framtiden. Kursen ger en bra och bred grund för att du ska få en känsla för vad du är intresserad av och därefter kunna välja kurser inom de områden som intresserat dig allra mest.
Berätta om vad du gör idag.
Till hösten är min plan att även läsa fördjupningskursen Medie- och kommunikationsvetenskap 3, i vilken jag kommer skriva min C-uppsats. Jag har nämligen valt att designa min egen utbildning och kommer alltså att kombinera mina 90hp inom huvudområdet MKV med 90hp inom andra ämnen. Efter det är det dags för mig att ge mig tillbaka ut i arbetslivet dit jag kommer att ta med mig kunskaperna denna kurs har gett mig och applicera i praktiken.
Felicia Svens
Vilka kurser läste du?
Jag pluggade 90hp MKV, 30hp utbytestermin och 90hp företagsekonomi med inriktning marknadsföring. Felicia Svens, MKV-alumn
Vad jobbar du med idag och vad har jobbat med tidigare?
Efter examen fick jag jobb som Junior brand manager på Karo Pharma. Mina uppgifter är att driva den lokala varumärkesutvecklingen på de varumärken jag ansvarar över.
Jag sätter kampanjstrategier, implementerar dem och gör kampanjanalyser för mäta utförandet så vi kan säkerställa en effektiv mediaspendering och att vi uppnår våra tillväxtmål. Detta inkluderar även att förstå vår målgrupp, konsumentbeteenden och marknaden vi är verksam på.
Det är en härlig blandning mellan att nörda i siffror och analysera dem, få vara kreativ och skapa marknadsmaterial, hitta nya sätt att sticka ut på marknaden för att fånga konsumentens uppmärksamhet samt vara med och lansera nya produkter. Så mycket variation och utmaningar, vilket passar mig utmärkt.
Tips till fristående kursare:
Läs det du tycker känns intressant, vilket är fördelen att man kan göra när man läser fristående kurser. Jag googlade mycket om vilka kurser som var inkluderade i program som intresserade mig för att hitta nya kurser och bli inspirerad.
Om du vet vad du vill jobba med, kolla i ansökningsannonser vilka utbildningar som är meriterande för att kunna rikta din utbildning åt det hållet. Jag visste tidigt att jag ville jobba med branding och försökte att vinkla mina uppsatser åt det hållet, både för att det intresserade mig, jag ville lära mig mer om området, men även så jag senare skulle kunna lyfta det på arbetsintervjuer.
Felicia läste fristående kurser 2017-2018.