Referenshantering och referensstilar
I akademiska arbeten används referenser för att visa vilka källor författaren hämtat information från och ge läsaren möjlighet till fördjupning.
Det finns framförallt tre skäl till att ange korrekta referenser i ett arbete:
- det ska synas vilka tidigare arbeten du bygger ditt eget arbete på
- det ska framgå vad som är dina egna tankar och som är någon annans, annars kan misstankar om plagiering uppstå
- det ska underlätta för läsaren som vill kontrollera det du skrivit eller fördjupa sig i ämnet
Olika sätt att skriva referenser har utvecklats och gett upphov till olika referensstilar som till exempel Harvard, Oxford, APA, IEEE och Vancouver. Det skiljer något mellan olika discipliner vilken stil som är vanligast och önskvärd, så rådgör gärna med din handledare inför ditt val av referensstil.
Referenshanteringsprogram
Med ett referenshanteringsprogram såsom EndNote Desktop och Zotero blir det enkelt att spara och hantera dina referenser och sedan infoga dem i din text i ett ordbehandlingsprogram.
Med ett referenshanteringsprogram kan man:
- importera referenser och PDF-filer direkt till programmet från olika sökverktyg och databaser
- skapa en sökbar databas med sina referenser
- infoga referenser i till exempel ett Word-dokument
- göra en referenslista till sin text
Via ett avtal för EndNote Desktop kan alla LiU-studenter och anställda få tillgång till programvaran. Zotero är ett kostnadsfritt program med öppen källkod.
Biblioteket erbjuder introduktioner i EndNote och Zotero för studenter och anställda vid LiU. Som LiU-student eller anställd hittar du mer information om referenshanteringsprogram och hur du får tillgång till dem på Liunet student respektive Liunet medarbetare (inloggning med LiU-ID nödvändigt).
Sidansvarig:
Linköpings universitetsbibliotek, biblioteket@liu.se