26 februari 2014

SweCAD är ett helt nytt forum där studenter, forskare och företag ska kunna utbyta erfarenheter och samtidigt ta del av de senaste rönen. Initiativet kommer från Avdelningen för maskinkonstruktion vid LiU.

Mehdi Tarkian och Peter Hallberg

Utan duktiga konstruktörer blir det inga innovativa produkter som ger exportframgångar på världsmarknaden. Svenskbaserad industri har hittills hävdat sig väl, men bristen på skickliga konstruktörer är stor - konstruktörer som behärskar de viktigaste mjukvaruverktygen inom design och datorstödd konstruktion (cad), simulering (cae) och de system där man hantera produktdata under en produkts hela livscykel (plm).

Men frågan är om de verktyg som finns på företagen utnyttjas fullt ut? Och vilken kompetens är det egentligen en nyexaminerad konstruktör ska ha?

Studenter med spetskompetens

– Vi är bra på cad och de övriga mjukvaruverktygen här på LiU, riktigt bra, och vi utbildar studenter med spetskompetens, men vet inte hur deras kunskaper landar. Vi får positiv feedback ibland men hör också studenter som blivit besvikna när deras kompetens inte utnyttjas. Därför bjuder vi nu in till dialog, säger Mehdi Tarkian, adjungerad lektor på Avdelningen för maskinkonstruktion.

Han och Peter Hallberg, universitetsadjunkt på samma avdelning, vill nu dra samman studenter, forskare, företag och mjukvaruleverantörer för att skapa en verklig dialog där ett av resultaten är studenter vars utbildning är anpassad efter företagens behov.

– Vi har mellan 800 och 1000 studenter per år som går någon av våra kurser och hela avdelningen står bakom den här satsningen, säger Peter Hallberg.

Samlingsplats

SweCAD hålls för första gången i Linköping nu i sommar, den 3 juni, men förhoppningen är att de ska bli ett årligen återkommande evenemang, en naturlig samlingsplats där studenter kan möta företag och där företag kan rekrytera skicklig och välutbildad arbetskraft och dessutom få ta del av de senaste forskningsrönen.

Programmet erbjuder en blandning av presentationer, från forskare och företag, men också möjlighet att prova på någon mjukvara man är nyfiken på, men aldrig hunnit testa.

– Vi har välutrustade datorhallar och det går lika bra att grotta ner sig i nya funktioner i en mjukvara man redan arbetar i. Det viktiga är att alla deltagare får ut något av dagen, säger Peter Hallberg.

Förhoppningen är också att företagen ska komma väl förberedda.

Hur många förväntar de sig ska delta så här första gången?

– Vi vill att minst hälften av deltagarna ska vara studenter, och kan vi få hit 20 företag till att börja med får vi nog vara mycket nöjda, säger Peter Hallberg.

Publicerad 2014-02-26