" Idag talas det mycket om AI, därför är angeläget att ha en grundläggande förståelse för vad artificiell intelligens", säger Fredrik Heintz, en av Sveriges främsta AI-forskare.

Biträdande professor Fredrik Heintz Foto Anna Nilsen

Fredrik Heintz är en av Sveriges främsta AI-forskare. Han är också mycket engagerad i att sprida kunskap om artificiell intelligens till allmänheten, bland annat genom kursen Grunderna i AI.
– Många pratar om AI, men få vet vad det handlar om. Det finns ett uppenbart kunskapsglapp. AI påverkar redan stora delar av samhället och kommer troligen att påverka ännu mer i framtiden, säger Fredrik Heintz.
Exempel på AI-tillämpningar som vi använder till vardags är röststyrning, automatöversättning och sökmotorer på webben.
–  Idag talas det mycket om AI, därför är angeläget att ha en grundläggande förståelse för vad artificiell intelligens är. Det handlar inte om att förstå alla detaljer, utan att ha insikt i hur den underliggande tekniken påverkar oss. Hur fungerar maskininlärning? Hur kan en dator lära sig från exempel? För att begripa filterbubblor så bör man känna till hur algoritmiskt styrda informationsflöden fungerar.
För den som vill lära sig ännu mer och kanske till och med satsa på en karriär inom artificiell intelligens har Linköpings universitet det bredaste utbudet av kurser i Sverige.
–  Vi har hela spannet från matematiskt-teoretisk AI till kombinationen hårdvara-mjukvara och förstås mer datavetenskapligt fokuserade utbildningar. Eftersom studenterna har tillgång till hela kursutbudet, kan man välja det som passar.
Finns det några särskilda tekniska program du rekommenderar för den som vill jobba med artificiell intelligens?
– Redan när Linköpings universitet började med datavetenskapliga utbildningar i början av 80-talet var AI en viktig del, så vi har en lång och unik tradition.
– I vårt civilingenjörsprogram i mjukvaruteknik ingår AI i den ordinarie kursplanen. Jag tror att den är en av de mest lämpliga utbildningarna om man vi vill ha en datavetenskaplig ingång till AI. Andra lämpliga program är civilingenjörsprogrammen i datateknik och teknisk fysik och elektroteknik. Men vårt stora utbud av AI-kurser är tillgängliga för alla som läser våra utbildningar.

Kontakt och mer information om Fredrik Heintz

Mer om AI på LiU