Projektet har en internationell karaktär som tydligast framkommer i valet av de fem olika barnkulturella etablissemang som har studerats: barnmuseum (Children's Museum of the Arts i New York och Please Touch Museum i Philadelphia, USA), tema- och nöjesparker (Astrid Lindgrens Värld och Liseberg) och Science Centres (Fenomenmagasinet). Vad händer när barn och deras familjer besöker dessa institutioner? Vilka värden och värderingar ligger till grund för verksamheterna, vilka värden tilldelar barn och föräldrarna platserna, vilka pengar spenderar de och vad gör just dessa platser till platser för barn?
Ett mål med studien var att undersöka hur kultur/kulturarv, underhållning och konsumtion möts i barnkulturen och vilka föreställningar om barn och barndom som skapas i dessa processer. Vad är kultur för barn och för vem finns den egentligen? Det handlar med andra ord om att lyfta fram ny kunskap som gör det möjligt att reflektera kring frågor om vilken sorts kultur som förmedlas till barn, på vems villkor och varför.
Finansieringen av projektet är avslutad. Projekt nr (VR-HU Dnr 2009-2384)
Kunskap som genererats genom projektet
- Två nya teoretiska barnkultur begrepp: ”den rör(l)iga barnkulturen” och ”child culture multiple”. Barnkulturens komplexitet.
- Etablerat begreppet ”culture parent” eller ”kulturförälder”
- Belyst forskningsmetoders betydelse för hur vi forskar kring barnkultur
- Barnkulturens materialitet (pengar, geografi, plats, objekt) och dess betydelse för kulturutövandet
- Barnkultur och konsumtion som ett sätt att ”göra” familj
- Barnkultur som en del av vardagsliv och turism
- Barnkulturens roll som nöje, känsla, fantasi, underhållning och lärande
- Den nordamerikanska finansiering av barnkultur