Vill du att dina lektioner ska engagera och utveckla elevernas förmåga att arbeta systematiskt då de laborerar? Under HT-24 träffas lärare och forskare fem gånger digitalt i en lektionsverkstad för att skapa lektionsplaner med fokus på laborationer och systematisk undersökning. Vi välkomnar högstadie- och gymnasielärare i naturvetenskapsämnena.

Konferens FobasNT23.

Thor Balkhed.

En lektionsverkstad är ett samarbete mellan lärare och forskare där lärares professionella kunskaper kombineras med forskningsresultat för att utveckla lektioner och undervisningsmaterial. Målet är kvalitativa, relevanta och användbara lektionsplaner, som kan sjösättas när lektionsverkstaden är över. Tillsammans skapar vi lektionsplaner som delas bland deltagarna och kan spridas till andra intresserade.

Fokus för höstens lektionsverkstad är att skapa lektioner som utvecklar elevers förmågor att göra systematiska undersökningar när de utför laborationer. Under HT-24 arbetar vi med en lektionsverkstad för lärare på högstadiet och gymnasiet som undervisar i naturvetenskapliga ämnen.

Lektionsverkstaden är digital och består av en förträff på 45 minuter och fyra träffar på två timmar vardera, varvat med förberedande uppgifter mellan träffarna (se mer nedan). Utgångspunkten för ditt arbete kommer att vara en laboration som du vill pröva eller vidareutveckla. När lektionsverkstaden är genomförd har du utöver din utvecklade lektionsplanering även tillgång till de andra deltagarnas planeringar. Du har dessutom möjlighet att dela dina erfarenheter vidare genom att delta i en skrivarworkshop. Där får  du skrivhandledning för att publicera dina erfarenheter från lektionsverkstaden i tidskriften ATENA Didaktik.

Förträff: torsdag 5/9 kl. 15:30-16:15
Träff 1: torsdag 12/9 kl. 15-17
Träff 2: måndag 30/9 kl. 15-17
Träff 3: fredag 18/10 kl. 15-17
Träff 4: Tisdag 29/10 kl. 15-17

Plats: Digitalt via Zoom

Kostnad: Träffarna är kostnadsfria

Anmäl dig senast 30/8 via detta formulär

Arrangör: Lektionsverkstäder är ett samarbete mellan Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik (NATDID) och Uppsala universitet. De leds av Torodd Lunde och Anna-Karin Westman, NATDID-medarbetare från Karlstads universitet och Mittuniversitetet, samt Leif Östman och Lennart Rolandsson från Uppsala universitet.

Upplägg digital lektionsverkstad HT-24

Förträff

Under förträffen presenterar vi upplägget lite mer ingående, diskuterar förväntningar och svarar på frågor kring upplägg och innehåll.

Förberedande uppgift inför träff 1: Ta med en laborativ aktivitet

Till första träffen tar du med en laborativ aktivitet som du vill pröva eller vidareutveckla. Aktiviteten ska syfta till att eleverna utvecklar sina förmågor i att göra systematiska undersökningar. Aktiviteten blir ditt personliga fokus för träffarna.

Träff 1: Introduktion av bedömningsmatris och didaktiska verktyg

På den första träffen presenterar du din idé till laborativ aktivitet. Vi beskriver en bedömningsmatris och didaktiska verktyg som du kan använda för att göra analyser av din aktivitet. Verktygen används även för att fundera över didaktiska val som du kan göra för att stötta elever i att utveckla förmågan att genomföra systematiska undersökningar. Vi introducerar också en mall för att kortfattat dokumentera lektionsplaneringar.

Förberedande uppgift inför träff 2: Anpassa bedömningsmatrisen till den egna undervisningen

Inför den andra träffen kombinerar du din egen undervisningserfarenhet med bedömningsmatrisen för att anpassa och finslipa matrisen till undervisningen du planerar. Du utgår sedan från den anpassade bedömningsmatrisen för att göra  en lektionsplan. Det innebär att du formar din laborativa aktivitet med utgångspunkt i a) vilken kvalitet du vill att eleverna ska uppnå i att genomföra systematiska undersökningar (enligt bedömningsmatrisen) och b) elevernas ”förkunskaper” (kunskaper, färdigheter med mera).

Träff 2: Presentation och diskussion av lektionsplaner

På den andra träffen presenterar du resultatet av den förberedande uppgiften med fokus på utmaningar och problem i arbetet. Därefter får du respons från gruppen om hur planen kan utvecklas.

Förberedande uppgift inför träff 3: revision av lektionsplanen

Du reviderar lektionsplanen baserad på gruppens respons och förslag. Du läser även de andras lektionsplaneringar och förbereder dig på att ge återkoppling på en av dem.

Träff 3: Vidare presentation och diskussion av lektionsplaner

På den tredje träffen diskuterar vi allas lektionsplaner med fokus på både styrkor och var det finns rum för förbättringar. Diskussionen är ledd av den som gav återkoppling förra träffen men det ges också respons från övriga i gruppen.

Förberedande uppgift inför träff 4: Skriftlig dokumentation

Du gör slutgiltiga finslipningar av lektionsplanen och dokumentation som du skickar in för att kunna dela med dig till kollegor.

Träff 4: Dela lektionsplaneringar

Under denna träff får du återkoppling på din dokumentation och stöd för att sprida lektionsupplägget.

Mer om arrangören NATDID

Mer om tidskriften ATENA Didaktik