En lektionsverkstad är ett samarbete mellan lärare och forskare där lärares professionella kunskaper kombineras med forskningsresultat för att utveckla lektioner och undervisningsmaterial. Målet är kvalitativa, relevanta och användbara lektionsplaner, som kan sjösättas när lektionsverkstaden är över. Tillsammans skapar vi lektionsplaner som delas bland deltagarna och kan spridas till andra intresserade.
Fokus för höstens lektionsverkstad är att skapa lektioner som utvecklar elevers förmågor att göra systematiska undersökningar när de utför laborationer. Under HT-24 arbetar vi med en lektionsverkstad för lärare på högstadiet och gymnasiet som undervisar i naturvetenskapliga ämnen.
Lektionsverkstaden är digital och består av en förträff på 45 minuter och fyra träffar på två timmar vardera, varvat med förberedande uppgifter mellan träffarna (se mer nedan). Utgångspunkten för ditt arbete kommer att vara en laboration som du vill pröva eller vidareutveckla. När lektionsverkstaden är genomförd har du utöver din utvecklade lektionsplanering även tillgång till de andra deltagarnas planeringar. Du har dessutom möjlighet att dela dina erfarenheter vidare genom att delta i en skrivarworkshop. Där får du skrivhandledning för att publicera dina erfarenheter från lektionsverkstaden i tidskriften ATENA Didaktik.
Tid
Förträff: torsdag 5/9 kl. 15:30-16:15
Träff 1: torsdag 12/9 kl. 15-17
Träff 2: måndag 30/9 kl. 15-17
Träff 3: fredag 18/10 kl. 15-17
Träff 4: Tisdag 29/10 kl. 15-17
Plats: Digitalt via Zoom
Kostnad: Träffarna är kostnadsfria
Anmälan: Eftersom alla platser till Lektionsverkstad HT-24 är fyllda är anmälan numera stängd
Arrangör: Lektionsverkstäder är ett samarbete mellan Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik (NATDID) och Uppsala universitet. De leds av Torodd Lunde och Anna-Karin Westman, NATDID-medarbetare från Karlstads universitet och Mittuniversitetet, samt Leif Östman och Lennart Rolandsson från Uppsala universitet.