Nu kan du som gymnasielärare i naturvetenskapliga ämnen delta i en serie med lektionsverkstäder. Under VT-25 hålls fem digitala träffar där lärare och forskare samarbetar om att ta fram lektionsupplägg med systematiska undersökningar som syftar till att träna eleverna på det naturvetenskapliga arbetssättet.

Konferens FobasNT23.

Fotograf: Thor Balkhed.

En lektionsverkstad är ett samarbete mellan lärare och forskare där lärares professionella kunskaper kombineras med forskningsresultat för att utveckla lektioner. Målet är att skapa användbara och relevanta lektionsplaner av hög kvalitet som kan sjösättas i den egna undervisningen, delas med de andra deltagarna på lektionsverkstaden och spridas till andra när lektionsverkstaden är över.

Lektionsverkstäderna är digitala och består av en förträff på 45 minuter och fyra träffar på två timmar vardera, varvat med förberedande uppgifter mellan träffarna (se mer nedan). Utgångspunkten för ditt arbete kommer att vara ett lektionsupplägg med en systematisk undersökning som du vill pröva eller vidareutveckla. Efter sista träffen får du även tillgång till de andra deltagarnas planeringar.

Tid
Förträff: onsdag 29/1 kl. 16:00-16:15
Träff 1: onsdag 5/2 kl. 16-18
Träff 2: onsdag 26/2 kl. 16-18
Träff 3: onsdag 19/3 kl. 16-18
Träff 4: onsdag 9/4 kl. 16-18

Målgrupp: Lärare på gymnasienivå

Antal deltagare: Max 10 deltagare (anmälan stängs när vi uppnått 10 deltagare)

Plats: Digitalt via Zoom

Kostnad: Träffarna är kostnadsfria

Anmälan: För att anmäla dig måste du kunna delta vid samtliga tillfällen. Anmäl dig här.

Arrangör: Lektionsverkstäder är ett samarbete mellan Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik (NATDID) och Uppsala universitet. De leds av Torodd Lunde och Anna-Karin Westman, NATDID-medarbetare från Karlstads universitet och Mittuniversitetet, samt Leif Östman från Uppsala universitet.

Upplägg digital lektionsverkstad VT-25

Förträff

Under förträffen presenterar vi upplägget, förväntningar och svarar på frågor kring upplägg och innehåll.

Förberedande uppgift inför träff 1: Ta med en systematisk undersökning

Till första träffen tar du med en systematisk undersökning som du vill vidareutveckla eller pröva ett lektionsupplägg kring. Aktiviteten ska syfta till att utveckla elevernas förmåga att göra systematiska undersökningar. Aktiviteten blir ditt personliga fokus för träffarna.

Träff 1: Introduktion av didaktiska verktyg

Under träffen presenterar du aktiviteten du vill fokusera på. Du får ta del av forskning kring undervisning om det naturvetenskapliga arbetssättet och didaktiska verktyg som du kan använda för att analysera och utveckla din aktivitet.

Förberedande uppgift inför träff 2: Påbörja en lektionsplan

Inför den andra träffen använder du de didaktiska verktygen i kombination med dina erfarenheter för att påbörja en planering som du dokumenterar enligt en planeringsmall.

Träff 2: Presentation och diskussion av lektionsplaner

På den andra träffen presenterar du resultatet av den förberedande uppgiften med fokus på utmaningar och problem i arbetet. Därefter får du respons från gruppen på hur lektionsplanen kan utvecklas.

Förberedande uppgift inför träff 3: Revision av lektionsplanen

Du reviderar lektionsplanen baserad på gruppens respons och förslag. Du läser även andras lektionsplaneringar och förbereder dig på att ge återkoppling på en av dem.

Träff 3: Vidare presentation och diskussion av lektionsplaner

På den tredje träffen diskuterar vi lektionsplanerna med fokus på både styrkor och var det finns rum för förbättringar. Du ger återkoppling på lektionsplanen du förberett dig på och får återkoppling av en annan. Du får också respons från övriga i gruppen.

Förberedande uppgift inför träff 4: Fullföra lektionsplanen

Du reviderar och gör finslipningar av lektionsplanen baserad på återkoppling du fått och skickar sedan in den. Du läser även andras lektionsplaneringar och förbereder dig på att ge återkoppling på en av dem med fokus på hur den kan förbättras för att andra ska kunna läsa och förstå lektionsupplägget.

Träff 4: Dela lektionsplaneringar

Under denna träff får du återkoppling på din dokumentation och stöd för att sprida lektionsupplägget.

Kontakt

Mer om arrangören NATDID

Mer om tidskriften ATENA Didaktik