När man i förskola/skola planerar och utvecklar undervisning är en förutsättning att det genomförs på en vetenskaplig grund. Vad innebär det och hur kan man göra det på ett konkret sätt?
I denna video beskriver vi hur man med stöd av tematisk analys kan utveckla undervisningen på ett systematiskt och kontinuerligt sätt. Den tematiska analysen hjälper till att sätta fokus på vad som sker i undervisningen, när det sker och varför det sker. Vi förklarar hur man steg för steg kan använda tematisk analys och ta stöd av forskning. Det kan fördjupa förståelsen för arbete på vetenskaplig grund och bidra till att utveckla ny kunskap.
Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik - NATDID
Utveckla undervisningen med stöd av tematisk analys – steg för steg
Bli uppdaterad på aktuell forskning om naturvetenskap- och teknikundervisning
Prenumerera på NATDID:s nyhetsbrev
6 gånger per år skickar vi ut ett digitalt nyhetsbrev fullmatat med tips på forskning och lärares erfarenheter inom naturvetenskap- och teknikundervisning, från förskola till gymnasium.
Varje nyhetsbrev samlar information och resurser på ett visst tema inom naturvetenskapernas och teknikens didaktik. Läs till exempel om hur modeller och representationer kan bidra i klassrummet, hur språk kan utvecklas från vardagsspråk till ett naturvetenskapligt språkbruk och hur didaktiska verktyg kan utveckla undervisningen.
Börja prenumerera
Läs vårt senaste brev
Ta hjälp av forskning i din undervisning
Ett stöd i arbetet
NATDID vill underlätta för lärare att hitta och använda sig av forskning i sin skolundervisning. Läs våra texter som sammanfattar och lyfter fram ämnesdidaktisk forskning och ger reflektioner från praktiken. Läs också om studier utförda av framtida lärare, som vunnit NATDID:s pris för bästa examensarbete på lärarutbildningen inom naturvetenskapernas och/eller teknikens didaktik.
Läs mer om forskning kring skolundervisning
Samtal mellan lärare och forskare
Delta i NATDID:s nätverk
NATDID vill bidra till erfarenhetsutbyten och nätverksbyggande mellan skolan och universitetsvärlden. Det gör vi genom att skapa fysiska och digitala mötesplatser i form av bland annat konferenser och forskarsamtal. Se kommande aktiviteter i vår kalender. Läs om våra NATDID-ambassadörer som fungerar som en regional kontakt för lärare runt om i landet, och vårt forum FobasNT23 18-19 oktober i Norrköping.
Läs mer om NATDID:s nätverk
Fördjupa dig i undervisning på vetenskaplig grund
Fler resurser
Utforska NATDID:s skriftserie, en fördjupning inom ämnesdidaktik med fokus på kemi, teknik, fysik och biologi. Läs svenska doktorsavhandlingar och vetenskapliga tidskrifter på området. Hitta också andra resurscentrum inom naturvetenskapernas och teknikens didaktik, skolmyndigheter och andra relevanta aktörer.
Fördjupa dig i undervisning på vetenskaplig grund
Om NATDID
Vårt uppdrag
NATDID vill stödja svensk skolutveckling inom naturvetenskap och teknik. Det gör vi genom att göra ämnesdidaktisk forskning tillgänglig för dem som är verksamma i skolan. Vi vill även skapa förutsättningar för relationsbyggande mellan skola, lärarutbildning, akademi samt intressegrupper och organisationer. Läs mer om NATDID och hitta kontaktuppgifter till våra medarbetare, ambassadörer och vår styrelse.
Läs mer om NATDID
NATDID i sociala medier
NATDID är en del av
Vad vill du veta mer om?
Skicka oss din feedback
Vi är alltid intresserade av att veta vad du tycker om vår sida och vad du vill veta mer om inom naturvetenskapernas och teknikens didaktik.
Om du har förslag på områden, frågor om vår information eller något annat du vill tycka till om, mejla oss på natdid@ibl.liu.se, eller kontakta någon av NATDID:s medarbetare. Kontaktuppgifter hittar du på sidan Om NATDID.