Sök på liu.se
Sök
Visar
1 - 10
av 26
träffar
Laddar resultat
Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik - NATDID
NATDID:s uppdrag är att stödja svensk skolutveckling inom naturvetenskap och teknik. Det gör vi genom att göra ämnesdidaktisk forskning mer tillgänglig för dem som är verksamma i skolan.
Forum för forskningsbaserad NT-undervisning - FobasNT
Träffa lärare och forskare som vill utveckla naturvetenskaps- och teknikundervisning i förskola och skola. Bolla idéer, få inspiration och ny kunskap om hur undervisning kan utvecklas med forskning. Vi ses den 15-16 oktober i Norrköping!
Medarbetare
Visa alla
Lektionsverkstäder: Utveckla lektioner tillsammans
Arbeta med andra lärare och forskare för att utveckla lektionsplaner om systematiska undersökningar. Vi välkomnar gymnasielärare i naturvetenskapsämnena till digitala träffar VT-25.
Nyhet |
13 maj 2025
Han utforskar nya vägar för bedömning i skolan
Vad händer med elevernas motivation och självkänsla när allt bedöms och betygsätts? Professor Anders Jönsson vill nyansera bilden av bedömning i skolan och lyfta fram alternativen som sätter lärandet i centrum.
Nyhet |
05 maj 2025
Hon studerar pedagogiska strategier och bedömning i programmeringsundervisning
Eva-Lena Bjursten forskar om mellanstadielärares undervisning och bedömning av programmering i teknikämnet. Med en bakgrund både som programmerare och mellanstadielärare i bland annat NO och teknik har hon ett stort engagemang för området.
Nyhet |
08 april 2025
Hon utvecklar undervisning i NO tillsammans med lärare
Forskaren Maria Andrée samarbetar med lärare för att utveckla didaktiska redskap i naturvetenskapsundervisningen. Hon visar hur små förändringar kan göra stor skillnad – och varför didaktisk forskning bör vara en del av skolutvecklingen.
Nyhet |
04 februari 2025
Lärare och forskare utvecklar NO-undervisning för alla elever
Hur kan lärare i naturvetenskap för yngre åldrar bättre stödja elever från icke-akademiska bakgrunder med svenska som andraspråk? Den frågan har Carl-Magnus Nilson, lågstadielärare, utforskat tillsammans med forskare och kollegor.
Nyhet |
28 november 2024
Framgångsrikt införande av undervisning om SSR studeras
I ett samarbete med en gymnasieskola i Malmö undersöker forskaren Mats Lundström hur skolan jobbar med området sexualitet, samtycke och relationer (SSR). Han beskriver ett lyckat arbete med starkt engagemang från lärare, ledning och elever.
Nyhet |
13 november 2024
Uppsatser om teknikundervisning i förskolan och lärande om naturligt urval på högstadiet vinner pris
Sophia Jarlgård och Julia Lindgren-King har studerat könsskillnader i hur barn tar sig an en konstruktionsuppgift i förskolans teknikundervisning. Simon Eriksson har utvecklat en undervisningssekvens om naturligt urval för årskurs 9.
Nyhet |
21 oktober 2024
Utforskande läsning väcker barns nyfikenhet för naturvetenskap
Jonna Larsson har med forskarkollegor, förskollärare och lärare utvecklat en modell där barns frågor om naturvetenskap väcks med stöd av bilderböcker. Hon beskriver att arbetet förändrade lärarnas syn på ämnet från svårt till kreativt och spännande.