Sök på liu.se
Sök
Visar
1 - 10
av 20
träffar
Laddar resultat
Naturvetenskapernas didaktik
Naturvetenskapernas didaktik är en forskningsmiljö som bedriver forskning i anslutning till lärarutbildningen vid Linköpings universitet, speciellt den del som genomförs i Norrköping.
Lektionsverkstäder: Utveckla lektioner tillsammans
Arbeta med andra lärare och forskare för att utveckla lektionsplaner om systematiska undersökningar. Vi välkomnar gymnasielärare i naturvetenskapsämnena till digitala träffar VT-25.
Medarbetare
Visa alla
Nyhet |
13 maj 2025
Han utforskar nya vägar för bedömning i skolan
Vad händer med elevernas motivation och självkänsla när allt bedöms och betygsätts? Professor Anders Jönsson vill nyansera bilden av bedömning i skolan och lyfta fram alternativen som sätter lärandet i centrum.
Nyhet |
08 april 2025
Hon utvecklar undervisning i NO tillsammans med lärare
Forskaren Maria Andrée samarbetar med lärare för att utveckla didaktiska redskap i naturvetenskapsundervisningen. Hon visar hur små förändringar kan göra stor skillnad – och varför didaktisk forskning bör vara en del av skolutvecklingen.
Nyhet |
04 februari 2025
Lärare och forskare utvecklar NO-undervisning för alla elever
Hur kan lärare i naturvetenskap för yngre åldrar bättre stödja elever från icke-akademiska bakgrunder med svenska som andraspråk? Den frågan har Carl-Magnus Nilson, lågstadielärare, utforskat tillsammans med forskare och kollegor.
Nyhet |
28 november 2024
Framgångsrikt införande av undervisning om SSR studeras
I ett samarbete med en gymnasieskola i Malmö undersöker forskaren Mats Lundström hur skolan jobbar med området sexualitet, samtycke och relationer (SSR). Han beskriver ett lyckat arbete med starkt engagemang från lärare, ledning och elever.
Nyhet |
21 oktober 2024
Utforskande läsning väcker barns nyfikenhet för naturvetenskap
Jonna Larsson har med forskarkollegor, förskollärare och lärare utvecklat en modell där barns frågor om naturvetenskap väcks med stöd av bilderböcker. Hon beskriver att arbetet förändrade lärarnas syn på ämnet från svårt till kreativt och spännande.
Nyhet |
06 september 2024
Hon lyfter lärares röster i AI-debatten
Diskussionen om AI i skolan är livlig med många tyckare. Cornelia Linderoth vill genom sin forskning belysa lärares perspektiv på AI:s roll inom utbildning, med ett särskilt fokus på bedömning.
Didaktiska ansatser inom naturvetenskaplig undervisning
Forskningen inom detta område inriktas mot att dels vidareutveckla didaktiska ansatser inom naturvetenskap, dels undersöka och kritiskt granska deras historiska, kulturella samtida uttryck.
Nyhet |
06 februari 2024
Alla vinnare när forskare och lärare gemensamt utforskade digitalisering i skolan
Professor Pernilla Nilsson tog år 2017 initiativ till ett samverkansprojekt med Region Halland och skolor i åtta kommuner i Halland och Skåne. Att tillsammans nå ny kunskap om digitalisering visade sig vara givande och nyttigt för alla parter.