– Vi startar redan nu i helgen, 18-19 juni, med två dagars kurser där deltagarna får kunskaper om de allra senaste rönen inom några områden, som styrning av turbomotorer eller det senaste inom utvecklingen av litium/jon-batterier för elbilar, berättar Lars Eriksson, professor i Fordonsystem vid Linköpings universitet och värd för årets symposium.
Kurserna hålls vid Linköpings universitet, Campus Valla.
Symposiet fortsätter sedan på Vildmarkshotellet i Kolmården, från söndag eftermiddag till torsdag. Programmet är späckat av föredrag och presentationer om allt ifrån bilar i smarta städer och framtiden för bilar, robotar och människor till bättre bränsleekonomi, kolonnkörning och effektivare diesel-motorer.
243 deltagare från världens alla hörn, från akademi och industri, deltar i symposiet, som är det åttonde i ordningen arrangerat av IFAC- International Federation of Automatic Control. Symposiet hålls var tredje år och det är första gången världens fordonsexpertis samlas i Sverige.
LiU-professorn Lars Eriksson är värd för symposiet och ordförande i organisationskommittén som bestått av personer från Volvo, Chalmers, LiU och Sophia University i Japan.
Kurserna hålls vid Linköpings universitet, Campus Valla.
Första gången i Sverige
Symposiet fortsätter sedan på Vildmarkshotellet i Kolmården, från söndag eftermiddag till torsdag. Programmet är späckat av föredrag och presentationer om allt ifrån bilar i smarta städer och framtiden för bilar, robotar och människor till bättre bränsleekonomi, kolonnkörning och effektivare diesel-motorer.
243 deltagare från världens alla hörn, från akademi och industri, deltar i symposiet, som är det åttonde i ordningen arrangerat av IFAC- International Federation of Automatic Control. Symposiet hålls var tredje år och det är första gången världens fordonsexpertis samlas i Sverige.
LiU-professorn Lars Eriksson är värd för symposiet och ordförande i organisationskommittén som bestått av personer från Volvo, Chalmers, LiU och Sophia University i Japan.