Fordonssystem (FS)

Avdelningen Fordonssystem forskar inom reglering, diagnos och övervakning av fordonsfunktioner.

Autonom trafik Foto iStock/AkaratPhasuraDet övergripande målet är att utveckla styrsystem för att uppnå goda prestanda, säkerhet, energibesparing och miljömässig hållbarhet. Strategin är att fokusera på styrsystemfrågor och att samarbeta med andra vad gäller mekanisk konstruktion och industriell utvärdering. Funktionerna vi beaktar inkluderar avancerad motorreglering, koordinerad reglering av fordon och drivlina, och autonoma funktioner i intelligenta fordon och intelligenta vägsystem.

Viktiga metodforskningsområden är tillämpad optimal styrning och generell modellbaserad diagnos, där vi har generellt intresse i många typer av tillämpningar såsom flygplan, gasturbiner, motorer och hybridfordon.

Kurser

Kurser som ges vid Avdelningen för fordonssystem

Forskning

Kurser som ges av fordonssystem

Teknologkurser

TSFS02 Fordonsdynamik med reglering, 6 hp
TSFS03 Fordonsframdrivningssystem, 6 hp
TSFS04 Elektriska drivsystem, 6 hp
TSFS06 Diagnos och övervakning, 6 hp
TSFS09 Modellering och reglering av motorer och drivlinor, 6 hp

TSFS12 Autonoma farkoster - planering, reglering, och lärande system, 6 hp

TSFS13 Elektroteknik, 6 hp
TSFS14 Elkraftteknik, 6 hp

TSFS16 Elkraftteknik, 6 hp

TSFS17 Elkraftsystem, 6 hp

TSFS18 Elkraftteknik

TSTE26 Elkraftnät och teknik för förnyelsebar elproduktion

TSTE28 Effektelektronik
CDIO-projekt, 12 hp
TFYY51 Ingenjörsprojekt, 6 hp

Utbildningsprofiler

Mekatronik

Profil på M och Y-programmen

Kurserna Autonoma Farkoster, Fordonsdynamik med reglering, Fordonsframdrivningssystem, Modellering och reglering av motorer och drivlinor, samt Diagnos och övervakning är alla valbara i masterprofilerna Mekatronik på M och Y-programmen reglerteknik, men är valbara för många.

Profilerna mot Mekatronik syftar till att förbereda för ledande industriell utveckling och forskning inom modellbaserad utveckling för system, där styrsystem utgör en viktig del av produktens funktion och värde. Profilerna är en bra förberedelse för arbete inom flera svenska och internationella systemtillverkande industrier.

Autonoma system

Profil på D-programmet

En trend av autonomi, digitalisering, samt utökat inslag av robotisering av svensk arbetsmarknad är aktuellt inom svensk industri nu och för överskådlig tid framöver. Den här profilen är tänkt att möte det behovet både inom forskning och utveckling. Nyckelord för profilen är;

  • Perception
  • Reglering och beslutsfattande
  • Dynamiska system
  • Algoritmer

Fordonslabbet

Nyheter

Demonstration av autonom farkost i Visionen.

ISY-dagen 2024 – AI i samhället, utbildning och forskning

Årets version av ISY-dagen erbjöd bland annat föreläsningar, diskussioner och demonstrationer inom årets tema ”AI i samhället, utbildning och forskning”. Ett tema som både är aktuellt och högst relevant vid Institutionen för systemteknik.

Abhijeet Beheras licentiatseminarium

Abhijeet Beheras licentiatseminarium

Abhijeet Behera försvarade framgångsrikt sin licentiatavhandling med titeln "Performance assessment of long combination vehicles using Naturalistic Driving Data" den 16 april.

ELLIIT Joint Autonomous Systems Lab in Linköping and Lund visar upp självkörande robot i Visionen.

Universitetsstyrelsen på studiebesök i Visionen

I december 2023 var universitetsstyrelsen på besök hos Institutionen för systemteknik (ISY). I forskningsarenan Visionen visades exempel på Linköpings universitets viktiga roll i teknik- och samhällsutvecklingen.

Transport- och teknikkoncept, transport i stad, nattid

Stipendium och forskningsmedel till professor Lars Eriksson

Lars Eriksson, professor i fordonssystem vid Institutionen för systemteknik, tilldelas Håkan Frisingers stipendium för sitt betydelsefulla bidrag inom transportforskning.

Svante Gunnarsson står i ett vitt rum och håller i en drönare.

LiU får nytt kompetenscentrum – täta samarbeten med industrin

Vinnova satsar drygt 30 miljoner kronor på ett nytt kompetenscentrum inom autonoma system och avancerade matematiska metoder vid LiU. Klimatförändringar och global säkerhet ligger i fokus för forskargrupperna som ska samarbeta med ett tiotal företag.

Scania el lastbil

Elektrifiering av tunga transporter kräver nytänkande

Elektrifiering av tunga transporter ställer nya och höga krav på planering av hur fordonen används och laddas. LiU-forskare har påbörjat ett projekt där slutmålet är att utveckla en programvara som kan planera rutter för elektrifierade lastbilar.

Kontakt

Medarbetare

Om institutionen

Senaste publikationerna

2024

Jian Zhou, Björn Olofsson, Erik Frisk (2024) Interaction-Aware Motion Planning for Autonomous Vehicles With Multi-Modal Obstacle Uncertainty Predictions IEEE Transactions on Intelligent Vehicles, Vol. 9, s. 1305-1319 Vidare till DOI
Vishnu Renganathan, Qadeer Ahmed, Daniel Jung (2024) Enhancing the Security of Automotive Systems Using Attackability Index IEEE Transactions on Intelligent Vehicles, Vol. 9, s. 315-327 Vidare till DOI
Max Johansson, Arnaud Contet, Olof Erlandsson, Robin Holmbom, Erik Höckerdal, Oskar Lind Jonsson, Daniel Jung, Lars Eriksson (2024) The Electrochemical Commercial Vehicle (ECCV) Platform Energies, Vol. 17, s. 1742-1742 Vidare till DOI
Oskar Lind Jonsson, Lars Eriksson, Robin Holmbom (2024) A Physics-Based Dynamic Model for the Rolling Resistance Considering Thermal States and Conditions
Arvind Balachandran, Tomas Uno Jonsson, Lars Eriksson (2024) Experimental Evaluation of Submodule Losses in Battery-Integrated MMCs with NLM and PSPWM