18 maj 2016

LiU-forskare vann med sin Magic Brush kategorin Människa och Samhälle i årets Venture Cup öst. Tekniken föddes i en doktorsavhandling i reglerteknik och företaget stöttas av LiU Innovation.
Oscar Jönsson, LiU Innovation, Niklas Wahlström och Gustaf Hendeby Foto: Victor AckerheimForskare i reglerteknik vid LiU, Niklas Wahlström, Gustaf Hendeby och Fredrik Gustafsson, fick ta emot 20 000 kronor för sin patenterade teknik som gör det möjligt för barn att interagera med datorer genom att använda vanliga verktyg, såsom penslar. Tekniken kommer i framtiden kunna användas inom många olika områden, men teamet bakom Magic Brush valde att starta med att tillämpa den på verktyg för barn.
Alvar FranssonFoto: Oscar Jönsson
– Science Centers vill gärna vara med och testa ny teknik, speciellt om den är baserad på forskning genomförd i regionen. Med vår patenterade teknik som grund, har vi utvecklat idén tillsammans med vår partner och tillika första kund. Detta säkerställer att vi hittar en applikation som är relevant och uppfyller de pedagogiska mål som dessa Science Centers har, säger teamet bakom Magic Brush.

Målarappen är en virtuell station för vattenfärgsmålning där man ”målar i luften” med en torr pensel och där man även kan skvätta färg med den torra penseln. Penseln innehåller en permanentmagnet och kan med hjälp av fyra 3-axliga magnetometrar positionsbestämmas i fem dimensioner, (x, y, z samt två rotationer). Genom att bestämma penselns position kan mjukvaran räkna ut var det ska hamna färg när man målar eller skvätter.