För att uppmärksamma internationella kvinnodagen 8 mars 2021 bjuder Linköpings universitets studentkårer och Forum för genusvetenskap och jämställdhet till ett samtal om samtycke och gråzoner med två aktuella föreläsare.

Mötet hålls via Zoom och är fritt för allmänheten att ansluta till på följande länk.

Moderator under dagen är Beatrice Ronsten, kårordförande för Linköpings teknologers studentkår LinTek och Silje Lundgren, föreståndare för Forum för genusvetenskap och jämställdhet.

”Sex, våldtäkt och gråzonen däremellan”

Lena Gunnarsson, kl 15-16

Hur sexualitet och nära relationer påverkas av könade maktrelationer är ett av Lena Gunnarssons expertisområden.Lena Gunnarsson, docent i genusvetenskap vid Örebro universitet. Foto Sarah Hirani Lena Gunnarsson är docent i genusvetenskap vid Örebro universitet. Hur sexualitet och nära relationer påverkas av könade maktrelationer är ett av hennes expertisområden. På sistone har hon jämte sexuella samtyckesdynamiker bland annat studerat fenomenet sugardejting.

”Gråzonerna i skuggan av Assange”

Anna Ardin, kl 16-17

Anna Ardin är aktuell med boken Anna Ardin är aktuell med boken "I skuggan av Assange". Foto Bazar Förlag I tio år har Anna Ardin levt i väntan på en rättegång som aldrig blev av. I skuggan av ett massivt medieuppbåd och ett hatdrev som aldrig verkar ta slut har hon reflekterat över sexualbrottens plats i vår kultur och i vårt samhälle. Att de allt brutalare kraven på straff kanske är en del av problemet snarare än lösningen. Vilken skillnad det är på förlåtelse och ursäktande. Hur mänskliga inkonsekvenser blir farliga vapen mot jämlikheten så länge vi skäms. Hur en anmälan är feministisk aktivism för att kräva att rättsväsendet och hela samhället tar brotten på allvar. Att det går att få upprättelse och gå vidare med sitt liv, utan att förövaren någonsin tar sitt ansvar.

Arrangörer

Många nyanser av grått är ett samarrangemang mellan Consensus, LinTek, StuFF och Forum för genusvetenskap och jämställdhet vid Linköpings universitet.