Spelprogrammering handlar om utveckling av upplevelseprodukter i både 2D och 3D. Stora inslag av visuella effekter, animering och hantering av stora digitala världar. De tekniska standarder och plattformar som finns tillgängliga är så omfattande och så pass annorlunda att de kan betraktas som en egen klass av mjukvaruutvecklingsplattformar. För att arbeta i spelindustrin krävs erfarenheter och medvetenhet av hur dessa system är byggda och fungerar, samt insikter om design av interaktion, timing och tempo, uppbyggnad av upplevelse över tid, feedback och balansering av utmaningsnivå mot enkelhet.
Profilen ger kunskaper och möjlighet att utveckla färdigheter som kan ge arbete internationellt eller i svensk eller skandinavisk spelindustri (som är bland de största i världen). Här ska nämnas att utveckling av egna projekt är viktigt för att kunna uppvisa konkret förmåga och med det som underlag vinna positioner i spelindustrin. Profilen ger dig möjlighet att utveckla dina egna projekt. Utanför spelindustrin söks även ingenjörer med kunskaper från teknikområdet, dels eftersom många industrier i ökande grad använder sig av teknikplattformarna, dels för att spelprogrammering också sammankopplas med goda tekniska kompetenser.