I vår Studieinfo-databas hittar du detaljerad information om alla kurser som ingår i programmet, litteratur, kunskapsmål och examenskrav.

I vår Studieinfo-databas hittar du detaljerad information om alla kurser som ingår i programmet, litteratur, kunskapsmål och examenskrav.
Med en civilingenjörsexamen i mjukvaruteknik kommer du att ha djupgående kunskaper inom både datavetenskap och modern mjukvaruutveckling. Kombinationen gör att du kan ta dig an de svåraste problemen inom mjukvaruområdet. Du kommer dessutom att ha praktisk erfarenhet av att jobba i projekt, bland annat med lättrörliga metoder, vilket gör att du kommer att vara väl förberedd för att jobba inom mjukvaruindustrin.
Du får de bästa förutsättningarna för en spännande, framgångsrik och givande karriär inom design och utveckling av mjukvarubaserade lösningar. Du kan driva innovationen inom mjukvaruteknik och dess användning, i näringslivet och i samhället. Du har en god grund till livslångt lärande på en global arbetsmarknad och är behörig till forskarutbildning.
Inom mjukvaruområdet arbetar man mer och mer i projekt där varje deltagare har sin specifika kompetens och där arbetsuppgifterna varierar från dag till dag. Som civilingenjör i mjukvaruteknik kommer du att kunna gå in i alla mjukvaru- och programmeringsrelaterade roller i teamet.
Du kommer även att kunna jobba inom datavetenskaplig forskning och utveckling.
Arbetsmarknaden för mjukvaruingenjörer är extremt bra. Cirka en tredjedel av alla ingenjörer jobbar inom data/IT och andelen ökar kontinuerligt. Det gör att behovet av mjukvaruingenjörer fortsätter att öka.
Arbetsförmedlingens prognoser visar på fortsatt mycket stor brist på ingenjörer inom data/IT på fem och tio års sikt. Det gör att du som civilingenjör i mjukvaruteknik kommer att ha stora chanser att få jobba inom de områden som intresserar dig.
Alexander Johansson, som läser tredje året på Mjukvaruteknik, tycker att både utbildningen och studentlivet i Linköping är helt fantastiska. Han har bland annat fått bygga en artificiell intelligens till spelet StarCraft II.
Studenten Ebba Lindström utvecklade en algoritm som används av gruvbolaget LKAB för att beräkna var det är mest lönsamt att bryta malm. Hon gillar det konkreta och kreativa med programmering – att problem kan lösas på olika sätt.
Mjukvaruteknik-studenten Evelina Holmgren berättar om hur hon får lära sig att lösa problem, bland annat genom kurser i datasäkerhet. Det är inte nödvändigt med ett superstort intresse för datorer eller spel för att söka till utbildningen.
– Det roligaste är själva problemlösningen och att man hela tiden utmanas, oavsett om det är ett matteproblem eller programmeringsproblem, säger Rosanna Isaksson som pluggar fjärde året på utbildningen.