Metallverkstadens tekniker understödjer studenter, lärare och forskare med tillverkning av detaljer i bland annat metall och plast. Det är allt från att ta fram olika materialprover och prototyper, till att konstruera och tillverka stora riggar för nya forskningsprojekt.

Till största delen är det universitetets ingenjörsstudenter som använder sig av metallverkstaden under utbildningen för att få hjälp med tillverkning av detaljer till sina studentprojekt. Här hjälper metallverkstadens tekniker även till och guidar studenterna med bland annat konstruktionshandledning, val av material, diskussion om olika tillverkningsmetoder och ritningsgranskning.

I metallverkstaden finns det en mängd olika bearbetande maskiner och verktyg för att kunna fräsa, svarva, borra, slipa, gänga, svetsa och skära i metall. Det finns exempelvis flera CNC-styrda svarvar och fräsar, med upp till 5-axlig bearbetning, men även vattenskärmaskin och trådgnistmaskin. Det finns även mer traditionell utrustning som manuella maskiner, bland annat metallsvarvar där ingenjörsstudenter under sin utbildning genomför laborationer för att bättre förstå grunderna inom metallbearbetning.

Vi som arbetar i metallverkstaden hjälper även forskare, lärare och studenter på andra institutioner med tillverkning av detaljer. Metallverkstaden finns på Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling (IEI) i A-huset.

Per-Olof Karlsson i metallverkstaden i A-husetPer-Olof Karlsson i metallverkstaden i A-huset Foto Teiksma Buseva

Verkstadspersonal

Om institutionen