04 januari 2016

LiU-studenten Fredrik Löfgren och Nao stod för en bejublad inledning till Coderdojo i Visby under Almedalsveckans första dag under rubriken Programmering för alla.
Nao - robotFoto: Monica Westman– Jag vill att fler ska lära sig att programmera mig, säger Nao och vinkar till publiken.

Sedan dansar han och vill inte sluta.
– Vill ni verkligen inte se en dans till, frågar han?

Tillsammans med Fredrik Heintz, IDA, Karin Nygårds, pedagog, Digitalkunskap, Sara Magnusson, grundare av Experimentfabriken, coacher från Coderdojo-rörelsen och många, många fler, slår de ett slag för programmeringsämnet under Almedalsveckans första dag.

Gratis undervisning i programmering

– Coderdojo-rörelsen finns i 60 länder. Målet för rörelsen är att ge fler barn och ungdomar möjlighet att gratis lära sig programmera, programmering ska inte vara en klassfråga, berättar LiU-studenten och coachen Alice Lundin.

I East Sweden Garden hastar ett tjugotal barn i väg till de datorer som finns på plats för att programmera legorobotar medan den vuxna delen av publiken diskuterar såväl hur fler tjejer ska bli intresserade av programmering som hur ämnet ska komma in naturligt i skolundervisningen.

– Ju fler tjejer vi är som coacher, desto fler tjejer kommer till evenemangen. Det visar hur viktigt det är med förebilder, säger Alice Lundin.

Fredrik Heintz, docent på institutionen för datavetenskap, slår ett slag för programmering i skolan. Inget annat ämne behöver stryka på foten, hävdar han.

– Jag driver ett projekt med skolor i Östergötland där lärarna tar in programmering i ämnen som matte, svenska och engelska. Det behövs inte någon omfattande kompetensutveckling, vi har haft två workshops och sedan har de gått hem till sina klasser och testat idéerna, säger han.

Betty Malmberg, moderat östgötapolitiker i utbildningsutskottet deltog även hon aktivt i diskussionerna.

–  Vi har egentligen ingen politisk oenighet kring de här frågorna, alla vet att programmering är viktigt, frågan är hur vi ska få inte det på ett bra sätt, säger hon.

Nao fick besöka Lindex

Bästa ambassadören för programmeringen är kanske ändå Fredrik Löfgren och hans Nao. När lucialinnen skulle inhandlas till Nao och hans kompisar fick han följa med till Lindex barnavdelning. Nao gick runt, pekade på än det ena plagget, än det andra och sa: ”pappa, jag vill ha en sådan, pappa, jag vill ha en sådan”, till expediternas stora förundran.

– De som säljer kläder i butikerna kommer aldrig i kontakt med artificiell intelligens annars, vi måste visa upp tekniken där människorna finns, säger Fredrik Löfgren.

Fotbolls-VM nästa

Fredrik Löfgren och Nao i AlmedalenFoto: Monica WestmanNästa månad får Nao och hans kompisar nästa stora utmaning, de har kvalificerat sig för fotbolls-VM som i år går i Kina.

– Spelarna är robotar, domarna är robotar och hälften av publiken är robotar. Lagen har en mänsklig coach som fattar strategiska beslut, berättar Fredrik Löfgren som deltagit i publiken tidigare men nu ser fram emot att se Nao spela på riktigt.

– Vi ligger i hårdträning nu, berättar han.

Programmering för alla – en demokratifråga, anordnades under Almedalsveckans första dag av SICS Swedish ICT, Mjärdevi Science Park, Linköpings universitet, Coderdojo Norrköping, Coderdojo Gotland, Sveriges ingenjörer och Swedsoft.

2015-06-29