Nexit operation är en studie för personer som vill ha stöd i att sluta röka inför sin operation. Programmet har utvecklats av forskare vid Linköpings Universitet under ledning av Professor Preben Bendtsen.

Avbruten cigarettDags att sluta röka Foto AndreyPopovTidigare studier har visat på god effekt och vi vill nu testa hur sms-stödet fungerar för patienter som ska sluta röka inför operation. Det har visat sig att vara av stor betydelse om man slutar helt eller åtminstone gör ett uppehåll med rökning i samband med operation.

Beskrivning av programmet

Studien pågår mellan hösten 2018 till hösten 2020 på flera kliniker i sydöstra Sverige.

Deltagare som anmäler sig till programmet får inledningsvis två sms per dag under en veckas tid med motiverande budskap med syfte att förbereda för dagen då man ska sluta röka. De första dagarna utan cigaretter får man tre till fem sms per dag. Antalet minskas varje vecka under de 12 veckorna som programmet pågår.

När man anmält sig till programmet får man meddelandena automatiskt, man behöver alltså inte komma ihåg någon inloggning.

Närsomhelst kan man avbryta programmet genom att skicka ett svar på något av de sms man fått med ordet STOPP.

Hur anmäler du dig till studien?

Du anmäler dig till studien genom att skicka ett sms med en kod som du får vid den klinik där du är inskriven.

Mer stöd

Om du känner att du behöver mer stöd finns det flera ställen du kan vända dig till.

• Sluta-Röka-Linjen erbjuder telefonsupport på vardagar. Tjänsten är en kostnadsfri nationell stödtelefon som drivs av Stockholms Läns Landsting och Karolinska Institutet. Ring 020-840000. Mer information hittar du på www.slutarokalinjen.se.
  • Psykologer mot tobak har mycket användbar information på sin hemsida som du hittar på www.psychologistsagainsttobacco.org.
  • Alla vårdcentraler i Sverige har ett uppdrag att erbjuda enskilt stöd eller gruppbehandling för patienter som vill sluta röka. Hör med din vårdcentral om du känner ett behov av stöd.
  • På Sveriges landstings gemensamma webbplats www.1177.se finns mer hjälp för att lyckas i processen att sluta röka.

Forskargruppen bakom studien