Välkomna hit! Vi tycker att det är roligt att ni har valt att besöka LiU och Populärvetenskapliga veckan!

För att ert besök ska vara så givande som möjligt, vill vi ge er lite praktisk information och tips. Har ni glömt vilken dag ni bokat er på, hör av er till popveckan@liu.se. Program och uppdaterade scheman med tider och salar finns på www.liu.se/popularvetenskap.

Kom fram till informationsdisken och anmäl din klass ankomst när ni kommer in.

Förbered elever

Prata gärna med eleverna i förväg om föreläsningarna. Vi har märkt att ju bättre förberedda eleverna är på vad Populärvetenskapliga veckan är, och hur det fungerar, desto mer får de ut av sin tid där. Det blir också lättare att veta vad man vill lyssna på och hitta till lokalen i tid.

Tid och plats

Föreläsningarna äger rum på Campus Valla och börjar kl 9:15 och är ca 25 minuter långa med tio minuters förflyttning mellan passen. Varje föreläsare håller sitt pass två gånger i rad, för att så många som möjligt ska kunna ta del av just den föreläsning man önskar. Ingen anmälan till enstaka föreläsningar görs, utan antalet besökare för varje föreläsning regleras på plats. Detta gör att vi inte kan garantera att alla kan gå på just den föreläsning man tänkt sig. Var snäll och berätta för dina elever att om dörrvakten säger att det är fullt, måste man välja en annan föreläsning. På förmiddagen hinner ni med fyra olika föreläsningar innan det blir ett längre uppehåll 11.30-13.00 för lunch och mässa eller guidade turer. Efter lunchen fortsätter föreläsningarna 13.00-14:00.

Föreläsningarna äger rum i 4 olika salar (C1, C2, C3 och C4) i C-huset, Campus Valla. Se karta här.

Lunchmässa

Under mässan får ni möjlighet att träffa forskare, föreningar och studenter som kan visa och berätta mer om sin forskning och om hur det är att vara student vid Linköpings universitet. Mässan under lunchen äger rum i utrymmet mellan salarna, i Colosseum.

Guidade turer

Under alla dagar kan man gå en kort guidad tur (ca 20 min) i en mindre grupp tillsammans med en av våra studenter. Detta kan man göra i stället för att gå på en föreläsning eller under lunchen. Först till kvarn gäller.

Lunch

Lunch står varje skola själv för. Det finns några större restauranger och flera mindre caféer med enklare mat på och runt Campus Valla. Kontakta gärna respektive restaurang för att höra om smidiga lösningar. Det går givetvis också att ta med egen lunch.

Här hittar du förteckning över matställen:

A-huset

Caffé Dallucci (compass-group.se)

C-huset

Moccado (compass-group.se)

EAT Street Food Court (Facebook Eatlkpg)

Key-huset

Kaffebaren Ellen (hors.se)

Pressbyrån (pressbyran.se)

Kårallen

Amigo (compass-group.se)

Baljan (baljan.org)

Restaurang Kårallen (compass-group.se)

Studenthuset

Byttan (baljan.org)

Fresh Market by Östgöta Kök (ostgotakok.se)

Zenit

Zodiaken (hors.se)

Vid Campushallen

Falafelhuset (Facebook Falafelhuset Lkpg)

I närheten av campusområdet

Bores (bores.se)

Campo Restaurang & Bar

Golfklubben: Pegs and Tails (pegsandtails.se)

Lunchrestauranger i Linköping Science Park (linkopingsciencepark.se)

Spicy Wok'n'Roll (spicywoknroll)

Tomi Sushi (google.com/maps)

Universitetsklubben (hors.se)

Valla folkhögskolas restaurang (valla.nu)

Vallastadens pizza (vallastadenspizza.se)

För lärare

Vi kommer bjuda alla lärare som vill på fika under alla föreläsningsdagar. Fikat finns i lokalen R19.

Förhinder?

Det är många som vill komma till oss, så om ni får förhinder, meddela oss genast så att vi kan erbjuda någon annan platsen. Tack!

Välkomna!

Ni är varmt välkomna till oss här på Linköpings universitet för lärorika dagar tillsammans!

Mer populärvetenskap?