Strimman arrangeras av Filosofiska fakulteten. Syftet är att till allmänheten sprida resultatet av den kunskap och forskning som finns på fakulteten.

Strimman 2025 – 2026: Kunskap och bildning i vår tid

Rubiks kub på en sliten fönsterkarm,
I tider av desinformation, snabba samhällsförändringar och tekniska genombrott har frågor om kunskapens och bildningens roll blivit alltmer centrala. Vad innebär det egentligen att vara bildad i vår tid? Hur skapas, förmedlas och ifrågasätts kunskap i olika delar av samhället?

I årets Strimmasäsong sätter vi fokus på kunskap och bildning ur ett brett perspektiv – från klassrummet i skolan, via den akademiska världen, till arbetslivets kontinuerliga lärande. Vi undersöker hur olika miljöer formar människors förhållande till kunskap och vilka spänningar som uppstår mellan fakta, värderingar och erfarenheter.

Välkommen till Strimman – ett samtal i gränslandet mellan akademi och omvärld. Denna säsong leds samtalen av Johanna Köpsén, universitetslektor i sociologi, Gunvor Larsson Torstensdotter, universitetslektor i psykologi och Andreas Wallo, professor i pedagogik. Samtliga är verksamma vid LiU.

Serien arrangeras av Filosofiska fakulteten vid Linköpings universitet. Samtliga tillfällen äger rum på Huvudbiblioteket (Östgötagatan 5) i Linköping. Ingen anmälan krävs och det är fri entré.

Program

Vad innebär kunskap och bildning?

3 september, 17.30-18.45

I säsongens första Strimmasamtal sätter vi kunskap och bildning i en historisk och vetenskaplig kontext. Vi samtalar med Marie Cronqvist, professor i modern historia vid LiU och Anders Sonesson, lektor vid avdelningen för högskolepedagogisk utveckling vid Lunds universitet, kring bildningsbegreppet och kunskapens olika kontexter. Hur skiljer sig vår användning av begreppen idag jämfört med tidigare?

Bildningen och demokratin - vad står på spel i dagens politiska landskap?

15 oktober, 17.30-18.45

Tillsammans med Helena Iacobaeus, doktor i statsvetenskap och Henrik Nordvall, professor i vuxenpedagogik, samtalar vi om folkbildningens och folkbibliotekens roll i demokratin. Vi lyfter bibliotekens uppdrag att göra kunskap tillgänglig för alla och främja fri åsiktsbildning och reflekterar över bildningens betydelse för civilsamhällets rörelser.

Kompetens för en hållbar framtid

19 november, 17.30-18.45

Den gröna omställningen ställer nya krav på kunskaper och färdigheter i arbetslivet. Hur kan organisationer främja arbetsplatslärande för att möta dessa nya krav? Gäster är Therese Grip, doktorand i pedagogik med fokus på lärande och grön omställning i industrin och Nicklas Johansson, forskningsledare på Ericsson.

Människa vs maskin - vad betyder kunskap i AI-eran?

4 februari, 17.30-18.45

I en tid då AI snabbt förändrar både klassrum och arbetsliv väcks frågan: Vad händer med människors kunskap och kompetens? Vi samtalar med Ida Lindgren, biträdande professor med fokus på digitalisering i offentlig sektor och Marcus Persson, docent i sociologi, som forskar om hur teknik påverkar arbete, kompetens och relationer.

Kunskap och bildning - finns det utrymme för båda i yrkesutbildning?

11 mars, 17.30-18.45

Vem som ska bestämma innehållet i svensk yrkesutbildning är uppe för debatt och branschrelevans ska vägas samman med skolans demokratiska uppdrag. I detta samtal möter vi Malin Thunborg, VD för Teknikcollege och Lisa Ferm, universitetslektor i sociologi och utforskar så väl parternas syn på yrkesutbildningens syfte som elevernas syn på det samma.

Universitetets roll i en ny tid

22 april, 17.30-18.45

Vid säsongens sista Strimmasamtal deltar Karin Axelsson, prorektor vid Linköpings universitet och Peter Dalenius, biträdande föreståndare vid Didacticum, LiU:s högskolepedagogiska enhet. I samtalet kommer vi att knyta ihop Strimmans olika delar, och tillsammans reflektera kring universitetens roll.

Inspelade föreläsningar

Medverkande

Kontakt

Relaterat innehåll