Q-seminariet är en mötesplats för aktuell forskning inom kultur och samhälle.

Q-seminariet organiseras av forskningsmiljön Tema kultur och samhälle i samarbete med Forum för form, estetik och gestaltning. Seminariet innehåller både arbets- och forskarutbildningsseminarium med texter av forskningsmiljöns egna medarbetare och presentationer av externa gäster.

Tid och plats

Seminarierna hålls vanligtvis torsdagar 13:15 - 15:00. Våra seminarium är öppna för alla som är intresserade, med undantag för våra interna arbetsseminarier.

Våra seminarier ges i hybridläge. Du kan delta via Zoom (kontakta Daniela Dahl för länk) eller på plats i Tvärsnittet (KH557, Kopparhammaren 7, Campus Norrköping).

I vissa fall sker de på annan tid och plats, se notering vid respektive seminarium.

Öppna seminarium HT 2024

Arbetsseminarium HT 2024

Seminarium ges torsdagar 13:15 - 15:00 i Tvärsnittet (KH557 Campus Norrköping) om inget annan anges. Skriv ett mejl till Daniela Dahl om du vill delta via Zoom.

5 september: Comparisons

Johanna Dahlin, Associate Professor, Tema Q, LiU

19 september: Draft seminar

Eva Hemmungs Wirtén, Professor of mediated culture, Tema Q, LiU

Discussion of two texts, a book proposal for my Champagne-book, and an outline of a chapter to a forthcoming edited volume on The Future of Intellectual Property: A History. More info TBA.

3 oktober: Title TBA

Daniela Dahl, PhD student, Tema Q, LiU

(90% seminar)

Vänligen notera att detta slutar klockan 16:00.

Main opponent: Hjalmar Falk, PhD history of ideas, University of Gothenburg

10 oktober: Title TBA

Mansi Kashatria, PhD student, Tema Q, LiU

(60% seminar)

Main opponent: Professor Dilip M Menon, Dept. of International Relations, University of Witwatersrand, Johannesburg, South Africa.

28 november: Draft seminar

Sebastian Rozenberg, PhD student, Tema Q, LiU

Vänligen notera att detta slutar klockan 16:00.

12 december: Draft seminar

Anna Lundvall and Hossam Sultan, PhD students, Tema Q, LiU