SKRiD är ett nätverk för aktiva forskare och forskarstuderande inom det skrivdidaktiska fältet – från grundskola till lärarutbildning.

En illustration över en bok och skuggor av människor.

Syftet med nätverket är att stimulera till skrivdidaktisk forskning, att dela insikter och bidra till att erfarenheter implementeras i skola och lärarutbildning.

Centrala perspektiv är skriv- och skribentutveckling, textskapade samt praxisutvecklande forskning baserad på empiri från skola och utbildning.

Nätverket skapar mötesplatser för nordiska forskare och bidrar till att:

• styrka den nordiska skrivforskningsgemenskapen
  • förmedla information om ny skrivdidaktisk forskning och skapa kontakt mellan forskare
  • möjliggöra gemensamma forskningsprojekt, konferensbidrag, seminarier och symposier
  • utnyttja potentialen i vårt gemensamma nordiska språk och synliggöra nordisk forskning.

Styrgrupp