Med inspiration från internationell teoribildning omkring PCK-begreppet (Pedagogical content knowledge) intresserar jag mig för den ämnestransformation som är nödvändig för att lärares ämnesdidaktiska kunskap ska utvecklas – i synnerhet skrivdidaktisk kunskapsbildning under och efter lärarutbildningen. Frågor som jag ställer mig rör alltså lärarutbildningens genomslag i läraryrket och det som krävs för att svensklärare ska kunna bedriva skrivundervisning i gymnasieskolan: Vilka kunskaper behövs för att leda elever till ett utvecklat skrivande? Vilken karaktär har dessa kunskaper, och hur kan de utvecklas?
Pågående forskning
Med utgångspunkt i min avhandling Lära för skrivundervisning – En studie om skrivdidaktisk kunskap i ämneslärarutbildningen och läraryrket tar jag nu ett vidare grepp om svensklärares tidiga skrivdidaktiska kunskapsbildning genom att studera den verksamhetsförlagda utbildningen i ämneslärarprogrammet i svenska.
Undervisning
Jag har en mångårig erfarenhet av undervisning på gymnasiet – främst i svenska. Sedan 2011 undervisar jag inom ämnena svenska och svenska som andraspråk vid Linköpings universitet. Tyngdpunkten har legat på språkstrukturella kurser i grammatik och fonetik i både fristående kurser och lärarprogrammen – även i nätbaserade distanskurser. Dessutom undervisar jag i svenskdidaktiska kurser inom lärarprogrammen (särskilt grammatik-, text- och skrivdidaktik) och handleder studenter som skriver examensarbeten.
Konferensbidrag
Gymnasielärares skrivdidaktiska kunskapsutveckling
Konferens om lärande, ämnesdidaktik och mediebruk (KLÄM), Umeå universitet, maj 2012
Gymnasielärares skrivdidaktiska utveckling
Svenska med didaktisk inriktning (SMDI), Stockholms universitet, oktober 2012
Spår av gymnasiesvensklärares skrivdidaktiska kunskapsbildning
Nationell konferens i Pedagogiskt arbete 17 maj 2013
Gymnasielärares skrivdidaktiska kunskapsbildning – förutsättningar för att i olika praktiker utveckla för skrivundervisning nödvändig kunskap
Svenska med didaktisk inriktning/Nordiska konferensen för modersmålsdidaktik (SMDI 11/NNMF4), Göteborgs universitet, december 2013
Svensklärares tidiga skrivdidaktiska kunskapsbildning
Nordiska konferensen för modersmålsdidaktik (NNMF5), Åbo akademi, december 2015
Skrivdidaktiska diskurser i svensklärarutbildningen
Svenska med didaktik inriktning (SMDI 12), Karlstads universitet, november 2016
Var finns skrivdidaktiken i svensklärarutbildningens kursplaner?
Nationell konferens i Pedagogiskt arbete, Göteborgs universitet, augusti 2017
Skrivdidaktik – en tyst diskurs? Begreppsomfång i svensklärarutbildningens kursplaner
Forum för Textforskning, Lunds universitet, juni 2018
Skrivdidaktik – en tyst diskurs? Begreppsomfång i svensklärarutbildningens kursplaner
Svenska med didaktisk inriktning (SMDI 13), Linköpings universitet, november 2018
Från presentatör till produktionsledare? Strategier i skrivundervisningen under det första året som svensklärare
Skriv! Les!, Universitetet i Stavanger, maj 2019
Villkor för att bli en skrivlärare
Forum för Textforskning, Uppsala universitet, juni 2019
Från presentatör till produktionsledare? Förändrade strategier i skrivundervisningen under det första året som svensklärare
Läs- och skrivdidaktiskt symposium, Högskolan Dalarna, september 2019
Utveckling av skrivdidaktisk kunskap i lärarutbildningen. Hur ser det ut i praktiken?
Nordiska konferensen för modersmålsdidaktik (NNMF7), NTNU, Trondheim, Oktober 2019