Vill du ha en givande ledighet? Få ny kunskap och nya bekantskaper? Då ska du gå en sommarkurs!

På Linköpings universitet finns det möjlighet att läsa kurser även på sommaren. Det kan passa dig som vill lära dig något helt nytt, grotta ner dig i ett favoritämne, samla ihop de sista poängen till din examen eller dryga ut sommarkassan med CSN. Sommarkurserna ges någon gång mellan juni och augusti och varierar i antal veckor. De flesta av kurserna ges på distans, men det finns också kurser som ges på campus. De flesta av kurserna har en lite lägre studietakt, så du kan kombinera studierna med annat eller läsa olika kurser parallellt. Alla sommarkurser ger högskolepoäng och du har rätt att söka studiemedel.

Kurser sommaren 2024

Vill du träna upp din förmåga att tala inför publik? Lära dig grunderna inom arbetsrätt eller ekonomisk familjerätt? Få insikter i den samtida barn- och ungdomslitteraturen? Eller få en introduktion till etiken som ämne?

LiU:s sommarkurser 2024

Behörighet, urval och studiemedel

Behörighets- och urvalsreglerna är desamma som till andra kurser. Om du får studiemedel från CSN räknas sommarkurserna som vanliga kurser. Tiden räknas alltså in i de veckor som du kan få studiemedel för.

Sommarstudier i Sverige - frågor och svar (CSN)

Anmälan till sommarkurser

Du anmäler dig mellan 19 februari och 15 mars 2024 via antagning.se.

Tänk på att du kan anmäla dig till max 6 sommarkurser. Om du sedan antas kan du läsa max 22,5 högskolepoäng under en sommar.

Om du går ut gymnasiet i juni kan du inte söka sommarkurser förrän du har fått ditt betyg. Då kan du göra en "sen anmälan" på antagning.se om det finns kurser som fortfarande är öppna för anmälan.

Antagning till sommarkurser (antagning.se)

4 skäl att läsa en kurs i sommar

Varför plugga på sommaren? Här är 4 anledningar!

1. Lär dig något nytt
Vill du få ny kunskap och nya perspektiv? Genom våra sommarkurser har du chans att lära dig något helt nytt eller fördjupa dig i ett ämne du brinner för.  Att läsa en sommarkurs kan också vara ett bra sätt att prova på akademiska studier och förbereda dig inför kommande utbildning.

2. Få nya vänner
Vill du träffa nytt folk? Genom att gå en sommarkurs kan du lära känna många nya människor, få ett rikare studentliv och större nätverk. Kanske får du vänner för livet och värdefulla kontakter för framtiden.

3. Ta de sista poängen
Närmar du dig examen men saknar de sista poängen? För att ta ut en kandidatexamen krävs det att du har 180 högskolepoäng varav 90 inom ett av universitets huvudämnen. Har du inte tillräckligt med högskolepoäng eller vill få din examen lite tidigare så kan du komplettera med en sommarkurs.

4. Dryga ut kassan
Har du inget jobb i sommar? Då kan det vara en bra idé att söka en sommarkurs! En sommarkurs ger rätt till studiemedel från CSN om du är registrerad på kursen och studerar på minst 50% i minst tre sammanhängande veckor under perioden juni-augusti.

Lär nytt i sommar

Bli redo för kursstart