18 december 2015

Torsdagen den 16 december var det stipendieutdelning Utsikten,
lokalen i Kåkenhus med den fantastiska vyn över industrilandskapet i Norrköping. Mottagare är 15 LiU-studenter och doktorander samt en studentförening från Campus Norrköping.
Kåkenhus, fasad mot vattnetFoto: Peter ModinStipendierna är på 5 000 - 20 000 kronor vardera plus ett på 30 000 kronor.

Vad kommer pengarna gå till?

- Det är väldigt många olika saker, berättar Erik Berggren som är ordförande i beredningsgruppen för stipendierna.- Det kan vara studenter som vill utföra projekt inom ramen för sin utbildning, kanske åka utomlands för examensarbete och fältstudier. Stipendierna bidrar till att Norrköpingsstudenter och doktorander kommer ut i världen, att de kan åka till konferenser i till exempel Kanada, Belgien och USA. Ibland är det till tekniskt avancerade projekt - då är vi tacksamma över donatorernas sakkunskap i ämnet.

En av mottagarna är Jerry Sundin som är student från civilingenjörsutbildningen i elektronikdesign och mycket engagerad utbildningen. Han bloggar om sitt program och har varit labbhandledare för tidigare årskurser och projektledare för utbildningens arbetsmarknadsdagar.

Vad ska du använda pengarna till?

- Ja, de blir helt enkelt ett tillskott för att jag ska kunna gå färdigt utbildningen.

Han är även glad över att LiTheEL fått förstärkning i kassan med 30 000 kr, något som kommer att gå till att köpa in en 3D-skrivare. LiTheEL är en elektronikförening där LiU-studenter, främst från elektronikdesign men även från andra utbildningar, får tillgång till ett elektroniklabb med lödstationer, spänningsaggregat, oscilloskop med mera.

- Med en 3D-skrivare kommer vi kunna göra ett chassi till elektroniken, berättar föreningens ordförande Mandus Börjesson.

- Vi kan gå från en prototyp till att skapa en färdig produkt, och göra mer kompletta projekt.

Hanna Melin, och Moa Pettersson är snart färdiga förskollärare. De gjorde praktik i Thailand, något som de nu skriver sitt examensarbete om. De fick stipendium på vardera 5 000kr från Norrköpings kommun.

LiU Norrköpings stipendier 2015 - alla stipendiater och donatorer:

• Norrköpings kommuns stipendium: Axel Åberg, Andrey Tibajev, Hanna Melin och Moa Pettersson.
  • Holmen Paper AB:s stipendium: Paula Zitinski Elias, Helena Berglund.
  • Norrköpings Polytekniska Förenings stipendium: Josefin Nissa, Henric Jonsson och Simon Hedlund, Jerry Sundin, Elmira Zohrevandi, Helena Berglund och LitHeEl
  • LFV:s stipendium: Åsa Svensson
  • Norrköping Campus Rotarys stipendium: Caroline Gard och Johan Henriksson