För dig som aldrig tidigare varit i kontakt med universitetsvärlden kan den verka stor och svår att förstå. Hur funkar allt egentligen? Vi har frågat dem som vet det allra bäst - nämligen våra egna studenter.

Bild David Holm student

Välj utbildning med både hjärta och hjärna

Namn: David Holm
Läser: Ämneslärare 7-9

Vad är det bästa med att plugga på Linköpings universitet?

– Att det är roligt och utmanande! Det är också både självständigt och social.t Eftersom det inte är smycket schemalagd tid ligger det mer på en själv att vara strukturerad och ha en god studieteknik. Studentlivet är också väldigt brett och välkomnande. Det finns alltid folk runt omkring och sociala möjligheter.

Hur gör du för att balansera studier och fritid?

– Alla har sina egna lösningar men det som fungerar för mig är att se studierna som ett jobb. Även om vi inte har så mycket schemalagd tid så går jag till skolan vare dag vid klockan 8, har en timmes lunch och går sedan hem igen vid ungefär klockan 16 varje dag. Då vet att jag har gjort det jag ska och kan vara ledig resten av kvällen.

Har du något tips till andra som vill börja plugga?

– Välj utbildning med både hjärta och hjärna! Välj något som du tycker är kul men också utmanande. Kolla också gärna framtidsutsikterna för det yrket, finns det jobb inom det här yrket i framtiden? Försök att välja lite strategiskt också, för kul kommer du att få oavsett vad du läser!

Bild Fanny Rodin student

Var aktiv och ta del av allt som erbjuds

Namn: Fanny Rhodin Blom
Läser: Personal- och arbetsvetenskap

Vad tycker du man ska tänka på när man söker en utbildning?

– Välj det du tycker är kul och brinner för. Jag valde LiU för att det program som jag ville läsa fanns här och för studentlivet som jag hade hört mycket gott om.

Har du några tips på hur man får den bästa studietiden?

– För att klara studierna har jag flera tips. Köp en almanacka om du inte redan har en och börja organisera ditt liv. Starta en studiegrupp med dina kompisar och plugga tillsammans inför tentorna. Gå på föreläsningar och ställ frågor.

Fritiden är också viktig, var aktiv och ta del av allt som erbjuds som föreningar, kravaller, gästföreläsningar med mera. Själv är jag aktiv i skidföreningen 720. Det är givande att få jobba med mitt stora intresse, skidåkning, och jag har fått kompisar för livet.

Här finns bra utbildningar och fantastiskt studentliv

Måns Skytt studentNamn: Måns Skytt
Läser: Civilingenjör i teknisk fysik och elektronik

Varför valde du just den utbildningen och LiU?

– Jag tyckte att programmet har en bra kombination av teori och tillämpad elektronik, som jag är speciellt intresserad av. Min syster pluggade här och rekommenderade LiU starkt. Utbildningarna har bra kvalité, det är en lagom stor stad och studentlivet är fantastiskt.

Har du några tips hur man får den bästa studietiden?

– Var ute i god tid med pluggandet. Ta tillvara på alla lärarledda tillfällen och ställ frågor. Det är mycket lättare att ställa relevanta frågor om man är förberedd. Engagera dig i saker utanför plugget – det har lärt mig mycket. Jag är aktiv i festeriet och har anordnat fester, arbetsmarknadsdagar med mera. Studietiden är den bästa tiden att prova på nya saker, här finns det mesta och du träffar människor som du har mycket gemensamt med.

Det här tipsar lärarna om

Fler artiklar om att plugga på LiU