I Linköpings universitets trä- och kompositverkstad finns en rad olika maskiner och verktyg för att kunna såga, hyvla fräsa, borra, putsa, vakuumforma samt ytbehandla trä och en del kompositmaterial.

tre personer jobbar i en verkstad med träd.

I trä- och kompositverkstaden arbetar forskningsingenjör Thomas Larsson och tekniker Per Nyberg, som båda har en mångårig erfarenhet av tillverkning och bearbetning. De bistår forskare och studenter som behöver hjälp med framtagning av exempelvis prototyper eller konstruera funktionsmodeller.

Många ingenjörsstudenter använder sig av verkstaden under utbildningen i form av laborationer och olika studentprojekt. Här hjälper vi till och guidar studenterna så att ritningarna bereds på rätt sätt och agerar som bollplank för att studenterna själva ska kunna lösa olika problem som uppstår längs vägen. Runt trehundra ingenjörsstudenter om året passerar genom verksamheten och under läsåret pågår det ständigt olika studentprojekt.

I verkstaden finns det en mängd olika träbearbetningsmaskiner och verktyg för att kunna såga, fräsa, borra, putsa, i trä och flertalet kompositmaterial. Det finns exempelvis en fem-axlig CNC-maskin för tredimensionell bearbetning, samt ett vakuumbord med tillhörande värmeugn för vakuumformning av trä och olika typer av komposit-och plastmaterial. Ett flertal traditionella träbearbetningsmaskiner finns också till förfogande. Verkstaden har också en ytbehandlingsavdelning med mycket god utrustningsnivå och möjlighet att utföra en professionell ytbehandling.

Trä- och kompositverkstaden hjälper även forskare, lärare och studenter på andra institutioner med tillverkning av detaljer.

Att arbeta i trä är både miljövänligt, snabbt och billigt och många gånger det bästa materialvalet för olika testmodeller.
Thomas Larsson, forskningsingenjör

Verkstadspersonal