Vi tillämpar PBL så att deltagaren ska kunna (såväl teoretiskt som praktiskt) förstå, tillämpa och reflektera kring PBL som pedagogisk modell i samband med undervisning i simulerad miljö.
Självstudiematerial i form av inspelade föreläsningar och litteratur är grunden till reflektioner kring lärandet i och utanför simuleringsrummet på kursdagen. Vi tar upp för- och nackdelarna samt diskuterar även utmaningar och svårigheter som läraren behöver bemöta i praktiken.
Aktivt deltagande i kursens simuleringar och påföljande reflektioner är avsedda att förse deltagarna med konkreta, pedagogiska verktyg inför deras framtida arbete som simuleringspedagoger.
Målgrupp
Regionanställda och adjungerade lärare inom medicin som undervisar eller planerar att undervisa i simulerad miljö.
Kursinformation
Kursen ger 1,5 hp och genomförs under en heldag med obligatorisk närvaro samt förberedande uppgifter som deltagaren läser in på egen hand.
Kursdagar under VT21:
- Tisdagen den 15/6
- Onsdagen den 16/6
I anmälan anger du vilken av dagarna som du vill gå.
Se kursplan och mer information.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen efterliknar det studiesätt som utmärker PBL för att såväl teoretiskt som praktiskt kunna förstå, tillämpa och reflektera kring PBL som pedagogisk modell i samband med undervisning i simulerad miljö. Det innebär att olika arbets- och studieformer kommer att praktiseras inom kursens ram såsom basgruppsarbete, föreläsning, seminarium, egna studier och simulering.
Examination
Examination sker genom kontinuerlig bedömning av deltagarens aktiva deltagande i samtliga undervisningsmomenten samt genom en avslutande reflektion i grupp.
Anmälan
Anmäl dig genom vårt anmälningsformulär.
Sista anmälningsdag är 15 maj 2021.
Kostnaden som kursen medför måste din arbetsgivare på regionen stå för och det är även arbetsgivaren som avgör om du ska gå kursen. För att kursen ska ges krävs att minst 8 personer är anmälda till varje kursomgång.
Om kursen får för få sökande förbehåller sig Linköpings universitet rätten att ställa in eller skjuta på kursen till ett senare tillfälle.