evata05

Eva Tamas

Biträdande professor

Mina kliniska forskningsprojekt fokuserar på hjärtkamrarnas funktion hos aortaklaffsjuka medan de pedagogiska forskningsprojekten är kopplade till medicinsk simulering i undervisning av läkarstudenter och utveckling av undervisning.

Medicinsk och pedagogisk forskning

Mina ledord är nyfikenhet och upptäckarglädje. För mig är kliniskt arbete, forskning och undervisning är lika stora delar av en cirkel, där alla påverkar och påverkas av varandra. Frågorna som uppstår i det kliniska arbetet blir grunden till forskning som i sin tur skapar ny kunskap. Den nya kunskapen blir med tiden etablerad och behöver undervisas för kommande generationer av framtida kolleger.

Om mig

CV

  • 2019 Biträdande professor i thoraxkirurgi
  • 2018 Gästprofessor, Ohio State University, OH, USA (STINT stipendiat)
  • 2017 Docent i thoraxkirurgi vid Linköping university
  • 2008 Medicine doktor, Linköping University
  • 2007 Specialist i thoraxkirurgi
  • 2003 Svensk läkarlegitimation
  • 1995 Läkarexamen och ungersk läkarlegitimation

Utbildningsuppdrag

  • 2020 Programansvarig, Läkarprogrammet, LiU

Nätverk

  • 2019 Ämnesföreträdare för Thorax- och kärlkirurgi samt thorax anestesi och -intensivvård vid Medicinska fakulteten, LiU

Publikationer

Senaste publikationer

2025

Henric Nilsson, Carl Bellander, Anna Carlén, Eva Nylander, Kristofer Hedman, Eva Tamas (2025) Systolic blood pressure response during exercise testing in symptomatic severe aortic stenosis Open heart, Vol. 12, Artikel e003084 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

2024

Carl Bellander, Henric Nilsson, Eva Nylander, Kristofer Hedman, Eva Tamas (2024) Cardiopulmonary exercise testing in aortic stenosis patients before and after aortic valve replacement Open heart, Vol. 11, Artikel e002786 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Linus Ohlsson, Madeleine Abrandt Dahlgren, Katarina Kågedal, Helen Lundqvist Setterud, Éva Tamás (2024) Revitalizing Pedagogy in a Medical Problem-Based Learning (PBL) Curriculum Journal of Problem Based Learning in Higher Education, Vol. 12, s. 164-175 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Forskning

Organisation

Nyheter

Medarbetare

Övrigt