Ett material för struktur i utveckling av skolans teknikämne. LYFTIS är ett upplägg för att långsiktigt stärka kompetens, förutsättningar och undervisning, baserat på hur företag arbetar med ISO14001.

Utgångspunkter i LYFTIS

Ett stödmaterial som skolor kan använda för att kontinuerligt utveckla sin teknikundervisning. Du hittar länken till materialet nedan. 

  • Kännetecknas av framåtblick!
  • Inspiration från ISO-systemet, med en struktur för ständig förbättring.
  • Grunden ligger i Skolinspektionens självvärderingsinstrument. 
    Kvinna håller i möte och pekar på postitlappar på tavla.
    Fotograf: Unsplash
  • Till LYFTIS ska kopplas olika former av stöd – texter, bilder, filmer, tips, erfarenheter, exempel på samverkan…
  • LYFTIS ska kunna utvecklas över tid.
  • Olika skolor ska kunna prioritera och göra olika. Det finns inget "rätt" eller "fel" sätt att utveckla teknikämnet.
  • Projektet ska ta sin utgångspunkt i den aktuella kursplanen för Teknik och relevant didaktisk forskning.

Stegen i LYFTIS

Nedan hittar du de olika stegen i Lyftis samt blanketter för struktur. 

  • Nulägesanalys: Skolinspektionens rapport, självvärdering.
  • Resultatet: identifiering av utvecklingsaspekter.
  • Identifiering av relevanta styrdokument såsom kursplan i teknik m.m.
  • Upprätta utvecklingsmål och handlingsplan.
  • Införande och tillämpning
  • Uppföljning
  • Skolledningens genomgång
  • Ständig förbättring

Syftet med LYFTIS

LYFTIS ska:

  • stötta skolors arbete med att ta fram en handlingsplan med tydliga rutiner och ansvarsposter som kontinuerligt utvärderas med syfte att teknikämnet ständigt blir ännu bättre.
  • erbjuda en struktur för att systematiskt utveckla teknikämnet på den enskilda skolan.
  • möjliggöra för skolor att långsiktigt kunna bygga upp sitt ägandeskap över teknikämnet.
  • bli en del av skolans permanenta arbete för att skolan därmed ska kunna göra sig mer oberoende av temporära aktiviteter.
  • erbjuda möjlighet för skolor att utbyta erfarenheter kring sitt LYFTIS-arbete.
    utvecklas i samverkan med de medverkande skolorna.
  • LYFTIS vill sätta systematiken i fokus. Processen får ta den tid det tar.

Ständig förbättring!
Skriv ut blanketterna och försättsbladet, sätt ihop dem i ett dokument som ansvariga personer skriver under.

Arbeta i en återkommande process för att förbättra LYFTIS i syfte att uppnå bättre total teknikundervisning i enlighet med organisationens mål. En planläggning ska göras av hur processen ska pågå. Syftet är att undvika att handlingsplanen blir en hyllvärmare.
Tappa inte tråden - nästa runda - Börja om med självvärdering!

Blankett för fösättsblad.
LYFIS – Försättsblad

Steg 1 — Nulägesanalys

Nulägesanalys — Självvärdering

  • Läs Skolinspektionens rapport och diskutera därefter hur teknikämnet ser ut på er skola:
    Teknik – gör det osynliga synligt, Skolinspektionen 
  • Vilka problem känner vi igen? Vad är våra styrkor?
  • Notera er skolas styrkor och svagheter i relation till vad som står i rapporten.
  • Gör en självvärdering enligt Skolinspektionens mall.
  • Identifiera och beskriv de positiva och negativa aspekter som ni finner gällande er teknikundervisning.
  • Skapa en prioriteringsordning över både det positiva och det negativa.
  • Syftet är att kartlägga och beskriva nuläget.
  • Tänk på att man inte kan åtgärda allt på en gång!
  • Ange sådant som ni är bra på och sådant som ni ska förbättra. Använd blanketten
    "Steg 1 - Nulägesanalys".
Blankett för nulägesanalys.
LYFTIS – Nulägesanalys

Steg 2 — Identifiering av styrdokument

Identifiering av styrdokument – vår egen teknikprofil 

  • Försök att upprätta en lista över åtgärder i prioriteringsordning.
  • Gå igenom kursplan och eventuellt kommentarmaterial, diskussionsunderlag och titta på filmen.
  • Kursplanen i teknik - Skolverket 
  • Försök att upprätta en prioriteringsordning över vad ni tolkar är viktigt inom teknikämnet sett i styrdokument. Här kan det finnas olika tolkningar och ståndpunkter inom lärargruppen. Låt det då vara så.
  • Syftet är att sammanställa viktiga styrande aspekter.
  • Arbeta i en workshop med syfte att finna konsensus kring det viktigaste inom teknikämnet på er skola/era skolor. Låt var och en skriva ned de 10 viktigaste aspekterna inom ämnet med utgångspunkt i kursplan, kommentarmaterial etc. Försök enas om 15 ställningstaganden gällande innehållet i teknikämnet. Håll fokus på ämnesinnehåll! Som naturligtvis relaterar till syften, centralt innehåll och förmågor.
  • Här kan ni ta era 15 ställningstaganden ett steg vidare. Använd blanketten  "Steg 2 Identifiering av styrdokument – vår egen teknikprofil" för sammanställning.

    Diskutera:
    Beskriv skolans teknikprofil – vilka är vi? Vilka vill vi bli? Vilka är vi inte? (sett till hur ni vill undervisa teknik) Vad saknas i er profil sett till kursplan etcetera? Varför gör ni era val.
Blankett för identifiering av styrdokument.
LYFTIS – Identifiering av styrdokument

Steg 3 — Mål och handlingsplan

Upprätta mål och handlingsplan 

  • Vilka mål ska vi ha på vår skola gällande teknikundervisningen?
  • Formulera en handlingsplan: mål, aktivitet, ansvarig person.
  • Formulera kriterier för hur målen (ständiga förbättringar) ska mätas.
  • Syftet är att börja upprätta en handlingsplan. Att dokumentera mål, aktiviteter och ansvariga för att svart på vitt uttrycka teknikämnets utveckling under en uttalad tidsperiod.
  • Med utgångspunkt i självvärderingen och i våra 15 ställningstaganden ska vi upprätta en handlingsplan.
  • Vi ska försöka enas kring mål och aktiviteter.
  • Målen ska vara mätbara och utgöra sådant som vi kan påverka.
  • Aktiviteterna ska vara konkreta. Använd blanketten "Steg 3 - Upprätta mål och handlingsplan".
Blankett för identifiering av mål.
LYFTIS – Upprätta mål och handlingsplan

Steg 4 — Införande och tillämpning

Hur vi inför och tillämpar handlingsplanen

  • Roller, ansvar och befogenheter ska definieras, dokumenteras och kommuniceras.
  • Skolledningen ska tillhandahålla nödvändiga resurser och utse en representant (ämnesansvarig/ansvarig person) som ska försäkra sig om att LYFTIS genomförs.
  • Handlingsplanen kompletteras med detta.
  • Tänk på att formulera vad, vem och när.
  • Försök vara konkret och beskriva både stort och smått, allt som berör teknikämnet på skolan.
  • Tänk på att inte bara lärare och skolledning finns som resurser i teknikämnet.
  • Se resurser utanför skolan, se övriga personalgrupper inom skolan.

Behovet av kompetens, utbildning och medvetenhet ska identifieras, all personal vars arbete kan inbegripas i teknikundervisning ska erhålla lämplig utbildning.

Skriv in som aktiviteter!
Rutiner, planer, åtgärder, inköp, inventeringar etc. ska upprättas. Skriv in som aktiviteter!
Alla ska vara medvetna om vilket ansvar de har för LYFTIS.
Syftet är att handlingsplanen kompletteras med allt detta. Var noga med vad, vem och när. Men se utvecklingen som en lång process som inte behöver forceras. Det ska även finnas rutiner för kommunikation av LYFTIS. Syftet är att hela skolan ska veta om arbetet.

Använda blanketten "Steg 4 - Hur vi inför och tillämpar handlingsplanen".

Blankett för införande och tillämpning.
LYFTIS – Införande och tillämpning

Steg 5 — Uppföljning

Uppföljning och utvärdering  

Skolan ska upprätta, införa och underhålla rutiner för att regelbundet övervaka och utvärdera LYFTIS. Resultaten av planen ska även utvärderas mot styrdokument. Rutiner ska finnas som beskriver hur avvikelser, korrigerande och förebyggande åtgärder ska genomföras.

Komplettera handlingsplanen med detta. Beskriv hur planen ska hållas aktuell men även hur innehållet kan utvärderas. Använd blanketten "Steg 5 - Uppföljning".

Blankett för uppföljning.
LYFTIS – Uppföljning

Steg 6 — Skolledningens genomgång

Skolledningens genomgång och utvärdering

Skolledningen ska utvärdera LYFTIS för att säkerställa att det är ett fortsatt lämpligt, tillräckligt och verkningsfullt verktyg. Skolledningen har det yttersta ansvaret för hur teknikundervisningen bedrivs på skolan och behöver därför ha möjlighet att planera och analysera för en ständig utveckling. Helt enkelt: ha koll!

Använd blanketten "Steg 6 - Skolledningens genomgång".
Blankett för skolledningens genomgång.
LYFTIS – Skolledningens genomgång

Självvärdering

Självvärdering för teknikundervisning

Det här är ett enkelt verktyg för att testa vilken kvalitet på teknikundervisningen din skola har. Det är en självvärdering och är tänkt för dig som finns i skolans ledning, för lärarlag eller för enskilda lärare. Ett förslag på genomförande är att tekniklärare och rektor var för sig genomför självvärderingen först och sedan tillsammans diskuterar resultatet och vilka åtgärder som behövs. Frågorna utgår från de bedömningsområden Skolinspektionen använder i sin granskning av undervisning i teknik. Alla punkter finns dock inte med.

Sätt er tillsammans och svara på frågorna i självvärderingen och använd gärna värderingsstödet:
Självvärdering för teknikundervisningen.

Dessa delar behandlas i värderingen:

  • Resurser
  • Relevant sammanhang
  • Holistiskt lärande
  • Elevers olika förutsättningar etcetera
  • Stödjande och uppmuntrande lärandeklimat
  • Synliggörande av elevers lärande
  • Kursplanen i teknik som utgångspunkt
  • Kolla din teknikundervisning - självvärdering

Det här är ett verktyg för att analysera vilken kvalitet din skola har i teknikundervisningen. Verktyget är tänkt som ett underlag för dig som finns i skolans ledning, för lärarlag eller för enskilda lärare att reflektera över hur teknikundervisningen kan utvecklas. Verktyget har utarbetats av Skolinspektionen i samverkan med Skolverket och Centrum för tekniken i skolan (CETIS) vid Linköpings universitet.
Skolinspektionen kan inte på något sätt se vilka bedömningar du gör och har ingen tillgång till det du skriver in i verktyget. När du är klar med genomgången och har gjort dina bedömningar kan du ta fram en rapport för ditt fortsatta arbete.

Elever sitter vid ett bord och ser glada ut.
Fotograf: Unsplash

Fakta och upphovsrätt

Detta verk är skyddat av upphovsrättslagen vilket innebär att CETIS har upphovsrätt till materialet. Det är dock fritt för användning och kostar inget. Som användare äger man sitt eget LYFTIS-projekt, men får gärna dela med sig till andra av sina erfarenheter.

LYFTIS-loggan och bilderna får inte användas i andra syften än inom den verksamhet som är förknippad med skolornas eget arbete och de får inte ändras. Men man kan få göra om några av t.ex. matriserna, eller justera frågeställningar så att det passar skolans eget syfte med sitt LYFTIS-arbete.

Kopiering utöver lärares rätt att kopiera för undervisningsbruk enligt BONUS-avtal, är förbjuden. För information om avtalet hänvisas till BONUS. Den som bryter mot lagen om upphovsrätt kan åtalas av allmän åklagare och dömas till böter eller fängelse i upp till två år samt bli skyldig erlägga ersättning till upphovsman/rättsinnehavare.

Copyright © 2015
CETIS
Illustratör: Åsa Fredricson, IllustreraMera

För mer information om BONUS-avtalen se:
Kopiera och dela skyddat material inom skola - Bonus Copyright

Utgivare
CETIS, Centrum för tekniken i skolan, är utgivare av stödmaterialet LYFTIS samt ansvarig för innehållet på denna webbplats.

Kontaktinformation
Susanne Engström
sengstro@kth.se

Claes Klasander, CETIS
claes.klasander@liu.se
Fem ringar i olika färger med LYFTIS olika steg.
Illustrationen ovan visar LYFTIS spiral för ständig förbättring av skolans teknikämne.

Till CETIS huvudsida