Utgångspunkter i LYFTIS
Ett stödmaterial som skolor kan använda för att kontinuerligt utveckla sin teknikundervisning. Du hittar länken till materialet nedan.
- Kännetecknas av framåtblick!
- Inspiration från ISO-systemet, med en struktur för ständig förbättring.
- Grunden ligger i Skolinspektionens självvärderingsinstrument.
- Till LYFTIS ska kopplas olika former av stöd – texter, bilder, filmer, tips, erfarenheter, exempel på samverkan…
- LYFTIS ska kunna utvecklas över tid.
- Olika skolor ska kunna prioritera och göra olika. Det finns inget "rätt" eller "fel" sätt att utveckla teknikämnet.
- Projektet ska ta sin utgångspunkt i den aktuella kursplanen för Teknik och relevant didaktisk forskning.
Syftet med LYFTIS
LYFTIS ska:
- stötta skolors arbete med att ta fram en handlingsplan med tydliga rutiner och ansvarsposter som kontinuerligt utvärderas med syfte att teknikämnet ständigt blir ännu bättre.
- erbjuda en struktur för att systematiskt utveckla teknikämnet på den enskilda skolan.
- möjliggöra för skolor att långsiktigt kunna bygga upp sitt ägandeskap över teknikämnet.
- bli en del av skolans permanenta arbete för att skolan därmed ska kunna göra sig mer oberoende av temporära aktiviteter.
- erbjuda möjlighet för skolor att utbyta erfarenheter kring sitt LYFTIS-arbete.
- utvecklas i samverkan med de medverkande skolorna.
LYFTIS vill sätta systematiken i fokus. Processen får ta den tid det tar.
Stegen i LYFTIS
- Nulägesanalys: Skolinspektionens rapport, självvärdering.
- Resultatet: identifiering av utvecklingsaspekter.
- Identifiering av relevanta styrdokument såsom kursplan i teknik m.m.
- Upprätta utvecklingsmål och handlingsplan.
- Införande och tillämpning
- Uppföljning
- Skolledningens genomgång
- Ständig förbättring
Länk till inspirationsmaterialet
Här hittar du inspirationsmaterialet LYFTIS.
Foto Unsplash