Med de här sagorna vill vi visa hur tekniksagor kan användas för teknikundervisningen, på olika sätt. Genom sin berättelse hoppas vi att de kan skapa engagemang och nyfikenhet, och sätta in tekniken i ett sammanhang som barn kan känna igen sig i. Det ger en bra utgångspunkt för samtal om tekniken. Berättelsen tillsammans med bilderna kan även inspirera till problemlösning och skapande.
Ett sätt att arbeta med teknikundervisning i förskolan är att använda sagor som utgångspunkt för problemlösning och byggande. På vilket sätt kan det vara bra?
En central del inom tekniken handlar om att utveckla tekniska lösningar för att lösa problem eller möta något behov. I detta ingår konstruktion och byggande. Inom utbildning i förskola och skola ska barn få möjlighet att konstruera och bygga för att utveckla olika förmågor och kunskaper. I grundskolans kursplan för teknik anges att barn kan utveckla en förmåga att ”ta sig an tekniska utmaningar på ett medvetet och innovativt sätt” genom att få fundera över och ta fram egna tekniska idéer och lösningar på problem. I slutet av grundskolan ska eleverna ha utvecklat en förmåga att genomföra teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten. Utifrån detta långsiktiga mål, vad blir relevant och rimligt för barn i förskolan att utveckla och lära om det här området? I CETIS-dokumentet Den röda tråden – Teknikutvecklings- och konstruktionsarbete, synliggörs en progression från förskolan till gymnasiet. Här kan man läsa att i förskolan bör barn ges möjlighet att få syn på olika material och redskap som kan användas vid byggande, samt olika aspekter att ta hänsyn till när man bygger, som vilka material, verktyg, redskap och tekniker som passar bäst för det man ska bygga. Det betyder att barn måste få konstruera och bygga med en närvarande vuxen som utmanar och ställer frågor för att synliggöra tekniken och diskutera t.ex. val av material. Om du behöver stöd med vilka frågor som kan ställas för att rikta lärandet mot tekniken i byggandet rekommenderas vi vårt inspirationsmaterial Teknikområden för förskolan, där tips på sådana frågor ges.
I förskolan ska lärandet också vara roligt och lekfullt. Här kommer sagorna in! En saga kan genom sin berättelse engagera barnen. Genom att en huvudperson har eller stöter på ett problem kan barnen inspireras att hjälpa huvudpersonen att lösa problemet.
Eftersom arbetet med att lösa ett problem ofta kräver att man använder kunskaper från flera olika ämnesområden blir arbetet automatiskt ämnesintegrerat, även om tekniken är i centrum. Dessutom får man arbeta med många förmågor som behövs när man löser problem och ska bygga något, ännu fler om man låter barnen lösa problemet i grupp.
Tekniksagan Hallonsaft och kakor hos prins Pipi.
Ett sätt att arbeta med teknikundervisning i förskolan är att använda sagor som utgångspunkt för problemlösning och byggande. På vilket sätt kan det vara bra?
En central del inom tekniken handlar om att utveckla tekniska lösningar för att lösa problem eller möta något behov. I detta ingår konstruktion och byggande. Inom utbildning i förskola och skola ska barn få möjlighet att konstruera och bygga för att utveckla olika förmågor och kunskaper. I grundskolans kursplan för teknik anges att barn kan utveckla en förmåga att ”ta sig an tekniska utmaningar på ett medvetet och innovativt sätt” genom att få fundera över och ta fram egna tekniska idéer och lösningar på problem. I slutet av grundskolan ska eleverna ha utvecklat en förmåga att genomföra teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten. Utifrån detta långsiktiga mål, vad blir relevant och rimligt för barn i förskolan att utveckla och lära om det här området? I CETIS-dokumentet Den röda tråden – Teknikutvecklings- och konstruktionsarbete, synliggörs en progression från förskolan till gymnasiet. Här kan man läsa att i förskolan bör barn ges möjlighet att få syn på olika material och redskap som kan användas vid byggande, samt olika aspekter att ta hänsyn till när man bygger, som vilka material, verktyg, redskap och tekniker som passar bäst för det man ska bygga. Det betyder att barn måste få konstruera och bygga med en närvarande vuxen som utmanar och ställer frågor för att synliggöra tekniken och diskutera t.ex. val av material. Om du behöver stöd med vilka frågor som kan ställas för att rikta lärandet mot tekniken i byggandet rekommenderas vi vårt inspirationsmaterial Teknikområden för förskolan, där tips på sådana frågor ges.
I förskolan ska lärandet också vara roligt och lekfullt. Här kommer sagorna in! En saga kan genom sin berättelse engagera barnen. Genom att en huvudperson har eller stöter på ett problem kan barnen inspireras att hjälpa huvudpersonen att lösa problemet.
Eftersom arbetet med att lösa ett problem ofta kräver att man använder kunskaper från flera olika ämnesområden blir arbetet automatiskt ämnesintegrerat, även om tekniken är i centrum. Dessutom får man arbeta med många förmågor som behövs när man löser problem och ska bygga något, ännu fler om man låter barnen lösa problemet i grupp.
Tekniksagan Hallonsaft och kakor hos prins Pipi.