Inom CETIS har det vuxit fram ett behov av att rikta blicken mot teknikundervisningens innehåll och dess progression i läroplan och kursplaner, men också hur undervisningen kan överbryggas mellan olika stadier, från förskolan till grundskolan och från grundskolan till gymnasiet. Därför tar vi fram Röda tråden-dokument som stöd.

Syftet med Röda tråden-dokumenten är att beskriva sådant som uttolkas som teknikundervisningens kärna och som därigenom följer med och utvecklas i teknikundervisning från första åren i förskolan till och med teknikprogrammet på gymnasiet.
Närbild på modell som föreställer hus.

Förmågor och innehåll

Fokus ligger på både kunskapsinnehållet i teknikundervisningen och de förmågor som eleverna kan utveckla i mötet med tekniken omkring dem. Som ett exempel på Röda tråden inom teknikundervisningens kärna har teknikutvecklings- och konstruktionsarbete och hållbarhetsaspekter valts ut.

Teknikutvecklings- och konstruktionsarbete

Här menar vi att teknikutvecklings- och konstruktionsarbete är att arbeta med delar i teknikutvecklingsprocessen. Teknikutvecklings- och konstruktionsarbete omfattar både förmågor och innehåll som återfinns i Läroplanen för förskolan, i grundskolans kursplan för Teknik och i ämnesplanen för Teknik i gymnasiet. Syftet med den beskrivning som ges i denna text är att dels tydliggöra att arbete med teknikutvecklingsprocessen uttrycks i styrdokument och på vilket sätt, dels tydliggöra progressionen i undervisningen. Progressionen uttrycks i vad som specifikt utmärker undervisning kopplad till arbete med teknikutvecklingsprocessen i respektive stadium.

Kompetenser för hållbarhet

Kompetenser för hållbarhet handlar om hållbar utveckling, ett perspektiv som ska finnas med i förskolans verksamhet och i all undervisning och som också är en utpekad dimension i teknikämnet i grundskolan och gymnasiet. Dels ska hållbar utveckling beaktas i det mesta av innehållet samt ingå i de förmågor och kunskaper som ska utvecklas i teknikundervisning, dels ska hållbar utveckling konkretiseras i specifikt teknikinnehåll. Hållbar utveckling utgör därigenom ett perspektiv som genomsyrar teknikundervisningen i sin helhet och i ämnesövergripande arbeten.

Digital teknik och digital kompetens

Det senaste området i Röda tråden-serien handlar om digitala lösningar som enskilda komponenter men också som delar i större digitala system. Dessutom handlar digital teknik om att samla in information, bearbeta den och att få något att hända – vilket är nog så viktigt när det handlar om att som lärare hjälpa eleverna att utveckla sin digitala kompetens. Gymnasiet har en särställning i detta resonemang, i synnerhet när det gäller olika typer av programmering samt styr- och reglerteknik, eftersom dessa inslag är omfattande inom flera program och inriktningar med teknikfokus.1 Syftet med denna text är att tydliggöra hur teknikundervisning med fokus på digital teknik och barns och elevers digitala kompetens och området genomsyrar många andra teknikområden.

Teknikutvecklings- och konstruktionsarbete

Som ett exempel på Röda tråden inom teknikundervisningens kärna har teknikutvecklings- och konstruktionsarbete valts ut. I texten här nedan menar vi att teknikutvecklings- och konstruktionsarbete är att arbeta med delar i teknik- utvecklingsprocessen. Teknikutvecklings- och konstruktionsarbete omfattar både förmågor och innehåll som återfinns i Läroplanen för förskolan, i grundskolans kursplan för Teknik och i ämnesplanen för Teknik i gymnasiet.
Bild med olika tekniska artefakter.
Röda tråden – Teknikutvecklings- och konstruktionsarbete

Kompetenser för hållbarhet

Det här Röda tråden-materialet handlar om hållbar utveckling, ett perspektiv som ska finnas med i all undervisning och som också är en utpekad dimension i teknikämnet i grundskolan och gymnasiet. Dels ska hållbar utveckling beaktas i det mesta av innehållet samt ingå i de förmågor och kunskaper som ska utvecklas i teknikundervisning, dels ska hållbar utveckling konkretiseras i specifikt teknikinnehåll. Hållbar utveckling utgör därigenom ett perspektiv som genomsyrar teknikundervisningen i sin helhet och i ämnesövergripande arbeten (exempelvis att eleven ska reflektera över konsekvenser för hållbar utveckling av olika teknikval). Som specifikt teknikinnehåll, kan exempelvis tekniska lösningar för hållbar energi, livsmedelsproduktion eller avloppshantering nämnas.
Omslag CETIS dokument med illustrerade artefakter som traktor, fabrik och tåg.
Röda tråden – Kompetenser för hållbarhet

Digital teknik och digital kompetens

Som ett exempel på Röda tråden inom teknikundervisningens kärna har Digital teknik och digital kompetens valts ut. Anledningen är att det berör både teknikämnets innehåll och
kompetenser i relation till elevernas nuvarande omvärld och deras framtid. Förutom att digitala lösningar är intressanta både i sig själva och som delar i större tekniska system, genomsyrar de många andra teknikområden. Dessutom handlar digital teknik om att samla in information, bearbeta den och att få något att hända – vilket är nog så viktigt när det handlar om att som lärare hjälpa eleverna att utveckla sin digitala kompetens.

Till CETIS startsida