Karin Stolpe, docent vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL) och affilierad forskare vid AIST-labbet, har blivit inbjuden att hålla en presentation om AI-litteracitet för anställda vid Sveriges skolmyndigheter den 16 september. Mötet samlar representanter från Skolverket, Skolinspektionen, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Skolforskningsinstitutet och Sameskolstyrelsen.
Presentationen bygger på en rapport som tagits fram inom ramen för ett projekt finansierat av Universitets- och högskolerådet (UHR), och som svarar på det akuta behovet att integrera AI i lärarutbildningen och med det bättre förbereda studenterna för framtidens skola och arbetsliv.
Rapporten beskriver hur Linköpings universitet har arbetat med att införa och utveckla AI-litteracitet och AI-didaktik inom lärarutbildningen. Projektet har genererat olika designkriterier för hur AI-kompetens och AI-didaktik effektivt kan implementeras i lärarutbildningens kurser som kan tillämpas även inom andra delar av högskolesektorn.
Rapporten kan läsas i sin helhet här.
Mer om projektet AI litteracitet och didaktik i lärarutbildningen.