Artificiell intelligens (AI) förväntas i framtiden spela en allt större roll i samhället och inte minst inom utbildningssektorn. Samtidigt är kunskapen om AI:s inverkan på lärarutbildningens innehåll, undervisning och examinationsformer idag begränsad, och lärare ställs inför nya frågor i takt med att tekniken utvecklas. Dessa frågor handlar dels om AI som fenomen och hur verktygen kan användas som ett pedagogiskt hjälpmedel för såväl lärare som studenter, dels vilka avvägningar som bör göras om, när och hur man använder AI. I detta ingår också etiska aspekter, till exempel kopplat till likvärdighet eller datahantering. Det här pedagogiska utvecklingsprojektet bidrar till utvecklingen av AI-litteracitet på lärarutbildningen, och möjliggör framtida vetenskapligt förankrade och innovativa undervisningsmetoder i högskolepedagogiken.
I projektet deltar lärare och studenter vid grundlärarutbildningen (F-3 och 4-6). Med lärarnas och studenternas villkor som utgångspunkt ska kursinnehåll och undervisningsmetoder utvecklas stegvis och i samverkan.
Projektet löper över tre terminer med start VT24, och är finansierat av Universitets- och högskolerådet (UHR) inom ramen för regeringsuppdraget ”Högskolepedagogiskt lyft”. Förutom medverkande vid Linköpings universitet deltar forskare från Stockholms universitet med erfarenheter av högskolepedagogiskt utvecklingsarbete och utveckling av AI-verktyg i utbildning, samt kursansvariga och lärare på kurser inom utbildningsvetenskaplig kärna