Resande och transporter är en kritisk samhällsfunktion som är nödvändig för att möjliggöra exempelvis handel, arbete, utbildning och sjukvård. Resor och transporter har dock ett antal negativa effekter som olyckor och miljöpåverkan. Transporter står för ca 20% av de globala utsläppen av växthusgaser. För att minska transporternas miljöpåverkan behöver många olika åtgärder kombineras. I EU-projektet Sustainable Rural Mobility (SuRuMo) fokuserar vi på att åstadkomma mer hållbart resande på landsbygden genom samarbete mellan olika aktörer, både offentliga och privata, samt nya verktyg för att förstå resmönster på landsbygden.

Sverige landsbygd.
Att få till hållbara transporter på landsbygden är viktigt i Sverige såväl som i andra EU-länder. Dels eftersom invånarna där ofta är bilberoende och står för en stor del av den trafik som påverkar miljö och klimat i både städer och hela regioner. Och dels för att inte alla boende på landet har ekonomiska möjligheter att ha en egen bil för dagliga transporter.

Projektet ska utveckla en digital plattform för olika mobilitetslösningar som kan användas av invånare i EU, samt ta fram verktyg som kan identifiera resmönster som kan hjälpa trafikplanerare att kartlägga områden där nya mobilitetslösningar kan introduceras.

Ett viktigt fokus för SuRuMo är att involvera landsbygdens invånare, lokala grupper och partners som kommuner och kollektivtrafikföretag i projektet, för att bättre tillgodose lokala behov och stärka den lokala medvetenheten och stödet för nya mobilitetsstrategier.

LiUs del i projektet fokuserar på att ta fram verktyg för att kunna analysera multimodala resmönster i glesbygdsområden. Verktygen för mobilitetsanalys ska kombinera mobilnätsdata med biljettdata från kollektivtrafiksystemet och kommer testas i tre olika regioner.

SuRuMo karta.

I Sverige kommer verktyget testas i Östergötland, och i Lettland kommer verktyget testas i regionerna Riga och Kurzeme.

SuRuMo kick off.

Kick-off för SuRuMo.

SuRuMo logo.