Folkhögskolan som samtidsspegel - Sociologiska perspektiv på folkhögskolans programutbud 1868-2018 

Verksamhetsberättelser för svenska folkhögskolor.

Hur har folkhögskolans utbildningar speglat samhällsutvecklingen? Med hjälp av digitaliserade årsberättelser undersöker vi 150 års samhällsförändringar via folkhögskolornas verksamhetsinriktning.

Folkhögskolan är en unik utbildningsform med en 150-årig historia i Norden. Trots dess betydelse för demokrati och folkbildning har den förändrats över tid, speglat samhälleliga värderingar och anpassat sig till nya målgrupper. Detta forskningsprogram kartlägger folkhögskolornas utbildningsutbud från 1868 till 2018 genom digitalisering och storskalig analys av årsberättelser. Programmet kombinerar textanalys och ikonografisk analys för att identifiera förändringar i kursutbud, värden och samhällsideal. Genom att skapa en öppen databas bidrar programmet till både utbildningshistorisk forskning och framtida analyser av vuxenutbildningens roll i samhället.

Efterlysning: Hjälp oss att bevara och uppdatera folkhögskolans historia

Vi söker årsberättelser från 1968 till 2018 för att bygga upp ett digitalt arkiv över folkhögskolans program och verksamhet.

Har du material i tryckt form tar vi gärna emot det för digitalisering. Om du redan har årsberättelser i digital form går det utmärkt att skicka dem direkt till oss. Du kan välja att donera originalen eller låna ut dem för inskanning. Tillsammans kan vi bevara och uppdatera folkhögskolans historia för framtiden.

För mer information eller för att bidra med material, kontakta: Erik Nylander.

Publikationer

Omslag för publikation ''
Erik Nylander (2024)

Nuets närhet, det förflutnas samtid: en antologi om vardagens tryck , s.150-159

Omslag för publikation ''
Erik Nylander, Daniel Holmer (2022)

Zeitschrift für Weiterbildungsforschung , Vol.45 , s.295-319 Vidare till DOI

Kontakt

Relaterad information

Organisation