Folkhögskolan som samtidsspegel - Sociologiska perspektiv på folkhögskolans programutbud 1868-2018 

Folkhögskolors årsberättelser.

Hur har folkhögskolans utbildningar speglat samhällsutvecklingen? Med hjälp av digitaliserade årsberättelser undersöker vi 150 års samhällsförändringar via folkhögskolornas verksamhetsinriktning.

Folkhögskolan är en unik utbildningsform med en 150-årig historia i Norden. Trots dess betydelse för demokrati och folkbildning har den förändrats över tid, speglat samhälleliga värderingar och anpassat sig till nya målgrupper. Detta forskningsprojekt kartlägger folkhögskolornas utbildningsutbud från 1868 till 2018 genom digitalisering och storskalig analys av årsberättelser. Projektet kombinerar textanalys och ikonografisk analys för att identifiera förändringar i kursutbud, värden och samhällsideal. Genom att skapa en öppen databas bidrar projektet till både utbildningshistorisk forskning och framtida analyser av vuxenutbildningens roll i samhället.

Publikationer

Omslag för publikation ''
Erik Nylander (2024)

Nuets närhet, det förflutnas samtid: en antologi om vardagens tryck , s.150-159

Omslag för publikation ''
Erik Nylander, Daniel Holmer (2022)

Zeitschrift für Weiterbildungsforschung , Vol.45 , s.295-319 Vidare till DOI

Kontakt

Relaterad information

Organisation