Projektet undersöker svenska folkhögskolors årsredovisningar och kursbeskrivningar mellan 1868 och 2019 genom storskaliga textanalyser och visuella data som fotografier och illustrationer. Arbetet omfattar digitalisering av omfattande arkivmaterial och utvecklingen av ett öppet forskningsarkiv som ska stödja forskning och undervisning med hjälp av datorbaserade metoder. Målet är att fördjupa den historiska och sociologiska förståelsen av folkhögskolan som bildningsinstitution och samhällsaktör.
Tidigare forskning har omfattat bibliometriska analyser av utbildningsvetenskaplig och högskolepedagogisk forskning samt mixed methods-studier av yrkeshögskoleutbildning och estetisk utbildning vid folkhögskolor. Jag har även medverkat som extern expert i flera forskningsutvärderingar och kommittéer.
År 2019 tilldelades jag Wallenbergstiftelsens postdoktorala stipendium och var verksam vid National Institute of Education, Nanyang Technological University i Singapore, där jag bedrev jämförande studier mellan Singapore och Sverige. I olika samarbeten har jag undersökt transnationella akademiska karriärvägar, elitutbildning samt utbildningsforskningens utveckling inom vuxen- och livslångt lärande. Jag handleder också doktorander med forskningsintressen som rör vuxenutbildning, folkbildning och högre utbildning.