Fotografi av Erik Nylander

Erik Nylander

Biträdande professor

Docent
Utbildningsvetenskapen behöver adressera lärande bortom barn- och ungdomsskolan. Min forskning är sociologiskt orienterad och fokuserar på utbildningsinstitutioner för vuxna såsom folkhögskolor, yrkeshögskola och högre utbildning.

Presentation

Jag leder för närvarande ett sexårigt konsolideringsprojekt finansierat av Vetenskapsrådet med titeln Folkhögskolan som samtidsspegel.

Projektet undersöker svenska folkhögskolors årsredovisningar och kursbeskrivningar mellan 1868 och 2019 genom storskaliga textanalyser och visuella data som fotografier och illustrationer. Arbetet omfattar digitalisering av omfattande arkivmaterial och utvecklingen av ett öppet forskningsarkiv som ska stödja forskning och undervisning med hjälp av datordrivna analysmetoder. Målet är att fördjupa den historiska och sociologiska förståelsen av folkhögskolan som bildningsinstitution och samhällsaktör.

Jag leder också projektet Mot algoritmerna: Hur serieskapare navigerar karriär och arbete i AI:ns tidsålder (2025-2029), finansierat av Vetenskapsrådet och genomfört tillsammans med Robert Aman. Projektet undersöker hur svenska serieskapare påverkas av den pågående omställningen till AI-stödda arbetsflöden och hur yrkesutövare navigerar frågor om kreativitet, autonomi och professionell identitet. Vi spårar också seriefältets framväxt över tid och dess utveckling som självständig konstform.

Min tidigare forskning har omfattat bibliometriska analyser av utbildningsvetenskaplig och högskolepedagogisk forskning samt mixed methods-studier av yrkeshögskoleutbildning och estetisk utbildning vid folkhögskolor. Jag har även medverkat som extern expert i flera forskningsutvärderingar och kommittéer.

År 2019 tilldelades jag Wallenbergstiftelsens postdoktorala stipendium och var verksam vid National Institute of Education, Nanyang Technological University i Singapore, där jag bedrev jämförande studier mellan Singapore och Sverige. I olika samarbeten har jag undersökt transnationella akademiska karriärvägar, elitutbildning samt utbildningsforskningens utveckling inom vuxen- och livslångt lärande. Jag handleder också doktorander med forskningsintressen som rör vuxenutbildning, folkbildning och högre utbildning.

Ny rapport om Folkhögskolans lärarkår

Rapporten "Utan färdigt facit - Folkhögskolans lärarkår mellan frihet och tradition" fokuserar på folkhögskolans lärare och deras arbetssituation.

Filippa Millenberg, Per Andersson och Erik Nylander lyfter i en ny rapport från Folkbildningsrådet fram hur lärarrollen på folkhögskola formas av två kontrasterande verkligheter: den stora pedagogiska friheten och arbetsglädjen å ena sidan, och de utmanande ekonomiska villkoren å den andra.

Läs mer om rapporten:

Folkhögskolans lärare vill bidra till att deltagarna växer (Folkbildningsrådet)

Nöjda med jobbet – missnöjda med lönen (Folkhögskollärare, Vi lärare)

Allt fler folkhögskolelärare visstidsanställda (Altinget)

Lyssna på podden Folkbildningspodden: Folkhögskolans lärare - mellan frihet och tradition

Läs rapporten i sin helhet

Filippa Millenberg, Per Andersson, Erik Nylander (2025)

Forskning

Undervisning

Publikationer

2025

Erik Nylander, Lina Rahm, Andreas Fejes (2025) Vem studerar på folkhögskola och varför? Om folkhögskolan: en särskild utbildningsform för vuxna, s. 95-118 (Kapitel i bok, del av antologi)
Erik Nylander, Kjell Rubenson (2025) The adult learning system i Sweden: a child of the welfare state A modern guide to adult learning systems, s. 54-74 (Kapitel i bok, del av antologi)
Rebecca Ye, Erik Nylander (2025) Challenging Merit: Analysing Competencesin Research on Vocational Educationthrough Convention Theory Historical Social Research / Historische Sozialforschung, Vol. 3, s. 282-308 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Filippa Millenberg, Per Andersson, Erik Nylander (2025) Utan färdigt facit: folkhögskolans lärarkår mellan frihet och tradition
Erik Nylander, Kjell Rubenson (2025) Swedish adult education policy and the world of work: Two generations of human capital influence European Journal for Research on the Education and Learning of Adults, Vol. 16, s. 141-164 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Samverkan och sociala medier

Sociala medier

Google Scholar
Academia.edu 

 

Samverkan

Mimer: Nationellt program för folkbildningsforskning 
Föreningen för folkbildningsforskning
Sociology of Education and Culture (SEC), Uppsala Universitet  
Institute of Education (IOE), University college of London.

 

Uppdrag

Reviewer för American Journal of Cultural Sociology, RELA, m.fl.

Nyheter

Relaterade forskare

Organisation