Sök på liu.se
Sök
Visar
1 - 9
av 9
träffar
Laddar resultat
Lärares tolkning och tillämpning av läroplan och andra styrdokument i komvux
Lärare i Komvux alla delar ska i sin planering och undervisning förhålla sig till läroplan och andra styrdokument som ämnes- och kursplaner. Det här forskningsprojektet undersöker hur lärare tolkar och tillämpar dessa typer av dokument i sitt arbete.
Didaktisk innovation på folkhögskola
Folkhögskolor ses som ett avant garde bland utbildningsanordnare eftersom de ofta varit framsynta och utvecklat nya verksamheter och metoder. Projektet vill beskriva och förstå hur nya och innovativa utbildningar etableras på lokala folkhögskolor.
Medarbetare
Visa alla
Interaktion mellan kunskapstraditioner inom icke-formell vuxenutbildning
Projektet undersöker hur samspel mellan olika kunskaps- och utbildningstraditioner får betydelse för utformningen av icke-formell utbildningsverksamhet i östra Afrika.
Migration, lärande och social inkludering
Vilken effekt har olika utbildningssammanhang för att lära sig svenska, på vuxna migranters inkludering i det svenska samhället? Skiljer sig folkbildningen och vuxenutbildningen åt vad avser effekter? Vad anser migranterna själva?
Den lokala politikerns bildningsarenor
Projektet undersöker (ut)bildningsmöjligheter som organiseras för kommunalpolitiskt förtroendevalda, dels genom partierna och de studieförbund och folkhögskolor de samverkar med, dels genom kommunerna.
Partiskolningens didaktik
I fokus för detta projekt står den utbildningsverksamhet som de svenska riksdagspartierna (och deras närstående organisationer) anordnar för sina medlemmar.
Vuxenutbildningens marknadisering och dess konsekvenser
Vad händer med utbildning och de inblandade i den, när skolan privatiseras? Spelar det någon roll hur skolan marknadiseras? I vår forskning tittar vi på vilken roll komvux organisering genom upphandling kan spela för lärares arbete och profession.
Forskningsmiljön vuxenpedagogik och folkbildning
Forskningsmiljön vuxenpedagogik och folkbildning är Sveriges ledande, och en av de större vuxenpedagogiska forskningsmiljöerna i världen. Miljön har ett nationellt och internationellt ansvar.
Nyhet |
10 november 2022
Olika syn på kvalitet i kommunal vuxenutbildning
Lagstiftare, myndigheter och enskilda medarbetare kan tala och skriva om kvalitet på mycket olika sätt i kommunal vuxenutbildning. Skilda kvalitetsbegrepp kan skapa både missförstånd och svårigheter i verksamheten. Det visar en ny avhandling vid LiU.