Att försvara mobbade kamrater på olika sätt

En flicka tröstar en pojke.
Fotograf: fstop123

Forskningsprojektet ger ny kunskap om hur elever försvarar varandra vid mobbningssituationer och om hur skolor kan stärka elevers vilja och förmåga att försvara.

Mobbning i skolan är sällan något som bara pågår mellan den som mobbar och den som blir utsatt. Ofta finns det andra elever på plats – så kallade åskådare – som ibland väljer att ingripa, ibland att inte göra det. Forskning visar att förekomsten av mobbning är lägre i skolor där åskådare ofta tar parti för den utsatta och agerar för att stoppa det som sker. När elever försvarar aktivt kan de i många fall avbryta mobbningen och mildra dess negativa konsekvenser.

Varför behövs projektet?

Trots den viktiga roll försvarande elever spelar vet vi fortfarande för lite om hur de faktiskt agerar, och vad som påverkar deras beslut att ingripa. Tidigare forskning har sällan skiljt mellan olika typer av försvarsbeteenden – som att trösta den utsatta, säga ifrån till den som mobbar eller be en vuxen om hjälp – och de flesta studier har varit tvärsnittsstudier, vilket gör att vi vet lite om hur försvar utvecklas över tid. Projektet syftar till att fylla dessa kunskapsluckor genom att undersöka hur olika typer av försvarsbeteenden ser ut, förändras och hänger ihop med faktorer som empati, moralisk orientering, klassklimat, kamratrelationer och lärarstöd.

Delta i vår studie

Som deltagande skola bidrar ni till att skapa ny och praktiskt användbar kunskap som kan stärka elevers vilja och förmåga att försvara kamrater vid mobbning. Datainsamlingen sker två gånger per läsår, under tre läsår, med start ht 2025. Vi följer samma elevgrupp – de som går i åk 4–6 vid starten – vilket innebär att eleverna under sista året går i åk 6–8. Upplägget är flexibelt och planeras i dialog med skolans kontaktperson. Deltagande skolor får återkoppling på resultaten på skol- och klassnivå, samt kan ta del av föreläsningar, handledning eller stöd i eget utvecklingsarbete. Målet är att forskningen ska vara till nytta för skolornas arbete mot mobbning och för en tryggare skolmiljö.

Om ni är intresserade av att vara med, kontakta forskningsledare Björn Sjögren.

Finansiering och genomförande

DEFENDERS finansieras av Vetenskapsrådet och genomförs av forskare vid Linköpings universitet, Högskolan Kristianstad och Queen’s University, Kanada.

Kontakt

Forskare

Organisation