bjosj32

Björn Sjögren

Universitetslektor

Kränkningar och mobbning i skolan

Mobbning i skolan är ett utbrett fenomen. Min forskning kretsar kring att genom elevenkäter kartlägga mobbningens utbreddhet och undersöka hur den hänger samman med olika kognitiva, moraliska och sociala faktorer. Tillsammans vill vår forskargrupp om mobbning bidra med kunskap om hur vi kan förstå och förebygga mobbning i skolan.

I de flesta mobbningssituationer finns andra närvarande utöver just de som utsätter och de som blir utsatta. Min forskning har ett särskilt fokus på just dessa åskådarroller. Tar åskådarna parti för de som utsätter, tar de parti för de som blir utsatta eller är de passiva? Och vilka faktorer spelar en roll för dessa val?

Undervisning

Jag undervisar främst inom kurser och program för blivande lärare, exempelvis om pedagogisk psykologi, sociala relationer och mobbning, vetenskaplig metod.

Nätverk

Nordic Educational Research Association (NERA)
Bullying Research Network (BRNET)

Publikationer

2024

Björn Sjögren, Robert Thornberg, Jun Sung Hong (2024) Moral disengagement and defender self-efficacy as predictors of bystander behaviors in peer victimization in middle school: A one-year longitudinal study Journal of School Psychology, Vol. 107, Artikel 101400 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Robert Thornberg, Linda Wänström, Björn Sjögren, Tiziana Pozzoli, Gianluca Gini (2024) Concurrent Associations Between Callous-Unemotional Traits, Moral Disengagement, and Bullying Perpetration in Adolescence Journal of Interpersonal Violence (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Björn Sjögren, Robert Thornberg, Jingu Kim, Jun Sung Hong, Mattias Kloo (2024) Basic moral sensitivity, moral disengagement, and defender self-efficacy as predictors of students' self-reported bystander behaviors over a school year: a growth curve analysis Frontiers in Psychology, Vol. 15, Artikel 1378755 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Björn Sjögren, Ylva Bjereld, Robert Thornberg, Jun Sung Hong, Dorothy L. Espelage (2024) Prevalence Rates of Bullying: A Comparison Between a Definition-Based Scale and a Behavior-Based Scale Journal of Interpersonal Violence (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Marlene Bjarehed, Björn Sjögren, Robert Thornberg, Gianluca Gini, Tiziana Pozzoli (2024) A short-term longitudinal study on the development of moral disengagement among schoolchildren: the role of collective moral disengagement, authoritative teaching, and student-teacher relationship quality Frontiers in Psychology, Vol. 15, Artikel 1381015 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Relaterad forskning

Relaterade forskare

Organisation