Välfärdsmodell i opinionsbildning och varumärke
SAS och omregleringen av flygmarknaden
Normalt kan man förvänta sig att ett företag som åtnjutit monopol arbetar för att upprätthålla sin position. På luftfartsmarknaden sökte följaktligen de dominerande aktörerna behålla sin monopolställning även efter att marknaden blivit friare. I och med omregleringen kom nyttan med SAS i ett skandinaviskt samägande att brytas mot marknadens allt hårdare lönsamhetskrav. Politisk logik ställdes mot affärslogik. Marknadsmässiga lönsamhetskrav hade givetvis funnits även tidigare men med starkare prispress och sjunkande vinstmarginaler blev det svårare att nå upp till kraven. Med omregleringen ökade trycket på att systematiskt och mer stringent tillämpa lönsamhetskraven. Det tre huvudägarna i SAS - danska, norska och svenska staten – tvingades tillsammans med ledningen att tänka om på de flesta områden. Visserligen hade ingen förväntat sig att SAS skulle kunna behålla sin position i marknaden från monopoltiden. Däremot ser vi att kräftgången i marknaden varit större för SAS än för andra svenska bolag med liknande historia, och följdfrågan blir varför.
Den nordiska samhällsmodellens styrkor och svagheter
Ägarstyrningen av SAS har kännetecknats av den förhandlingsekonomi som präglar nordiska storföretag, med diskussion mellan självständiga stater, organisationer och marknadsaktörer. Denna nordiska samhällsmodell av korporatism bygger på samverkan, överläggningar, offentliga utredningar, vilja till konsensus och pragmatism, med målet att nå praktiska lösningar som centrala maktcentra i samhället ska kunna acceptera och integrera i sin verksamhet. När vi studerar SAS och dess konkurrenter når vi insikter i dels förutsättningar för skandinaviskt ägande på luftfartsområdet, dels den nordiska samhällsmodellens styrkor och svagheter. Med tanke på SAS tillbakagång tycks däremot bolaget haft svårt att dra nytta av den nordiska samhällsmodellens fördelar. Därför kan studien också visa vilka spelregler och beteenden som är direkt avgörande för att skapa långsiktigt lönsamma samarbetsformer på nordisk bas. Studien ökar vår kunskap om hur institutionella förhållanden påverkar bolagsstyrning, lönsamhet och ekonomisk tillväxt. Studien är presenterad i boken "Högtryck. SAS och omvandlingen".