För skolor och skolhuvudmän 

Om projekt

ULF innebär praktiknära forskning, där forskare och lärare arbetar tillsammans för att både undersöka och utveckla det valda området. Projekten är därför varken rena fortbildningsinsatser eller traditionella skolutvecklingsprojekt – de är ett samarbete där forskning och praktik möts i vardagen.

Varför delta?

Som lärare får du nya perspektiv, metoder och verktyg som stärker din undervisning. Samtidigt ges din skola möjlighet att utveckla verksamheten med stöd av forskning. Genom detta arbete skapas också kunskap som är relevant för forskningen, både lokalt och nationellt.
Tips! Lärare som har ett intyg att de aktivt deltagit i praktiknära forskning kan "tillgodoräkna"sig 7,5 hp i Professionsprogrammet.

Så går det till

Vi börjar med era frågor och utgår från vad ni vill förstå eller förbättra. Därefter planerar vi tillsammans, där lärare och forskare utformar projektet gemensamt. Insatserna utvecklas sedan på olika sätt i praktiken. Slutligen analyseras resultaten och sprids vidare genom rapporter, studiedagar och konferenser.

Rollerna i samarbetet

  • Skolledare: Skapar förutsättningar och ger projektet legitimitet.
  • Medforskande lärare: Är med i hela processen och bidrar med erfarenhet.
  • Forskare: Leder arbetet och säkerställer vetenskaplig kvalitet.

Vad krävs av skolan?

För att lyckas med ett ULF-projekt behöver skolan:

  • Tid och organisatoriska förutsättningar.
  • Engagerade lärare som vill delta.
  • Förankring i skolans utvecklingsbehov.

Projektformer

Skolinitierade projekt (modell 2)

Har du en idé? Förankra hos din rektor och sök projekt.

Här kommer initiativet från skolor eller förskolor – och det är enkelt att komma igång. Har ni en idé eller ett område ni vill utveckla? Förslag på projekt skickas in en gång per år genom formuläret här på webbsidan. Verksamheten beskriver sitt behov – och därefter matchas en forskare från LiU med ett lärarlag på skolan. Tillsammans arbetar ni med det valda utvecklingsområdet under ett år. Övningsskolor har förtur, men även andra skolor kan delta.

Utgångspunkten är ert behov

Projektet startar i ett problem eller en utmaning som personalen själva identifierat i sin verksamhet. Det kan handla om insikter från exempelvis:
• Systematiskt kvalitetsarbete
• Analyser av elevresultat
• Kollegiala diskussioner
Tips! Avgränsa området så att det blir hanterbart.

Exempel på fokusområden i tidigare projekt

• Läsförståelse vid problemlösning i matematik
• Studiestrategier på gymnasiet
• Språkutveckling i förskolan
Fler projekt hittar du på sidan Projekt och publikationer.

Projekt i samarbete med kommuner (modell 1)

I denna modell tas beslut på huvudmannanivå. Först bestäms vilket forskningsområde som ska utforskas och vilka kommuner som vill delta. Utifrån det sätts en forskargrupp samman med forskare från Linköpings universitet (LiU) och lärare från kommunerna. Projekten är omfattande och sträcker sig över två år.


Ansök här

Vem kan söka?

Alla skolformer är välkomna att delta – från förskola och grundskola till gymnasium och vuxenutbildning. Ansökan ska vara förankrad hos rektor eller motsvarande. 

 

När kan du söka?

Ansökan öppnar vid höstlovet varje år och stänger i månadsskiftet februari/mars. 

Ansökningsformulär

Ansökningsformulär för skolinitierade projekt (modell 2)
Formulär

 

Fördjupning: Mer om ULF

Anja Thorsten om ULF

Anja Thorsten var en av huvudtalarna på konferensen Praktiknära forskning och skola på vetenskaplig grund. Här kan du ta del av hennes presentation om praktiknära forskning och ULF projekt.

Relaterad information