Manlig lärare står framför två elever i klassrum.
Fotograf: Plattform

Professionsprogrammet ger dig som lärare och förskollärare möjlighet att bygga vidare på din kompetens – oavsett om du vill fördjupa dina kunskaper, bredda din undervisning eller ta dig an nya uppdrag.

Professionsprogrammet är ett nationellt initiativ, som ger lärare, förskollärare och rektorer likvärdig och kvalitetssäkrad kompetensutveckling. Det genomförs av Skolverket i samverkan med skolhuvudmän. Linköpings universitet erbjuder kurser och utbildning inom programmet.

Vad ingår i professionsprogrammet?

Professionsprogrammet består av två huvuddelar:

  • En gemensam struktur för kompetensutveckling – som ger tydligare vägledning för din fortsatta lärarutveckling.
  • Ett nationellt meriteringssystem – där du kan få din kompetens och erfarenhet formellt erkänd.

Vad kan du vinna på att delta?

  • En tydlig meritnivå i yrket
  • Större inflytande över din kompetensutveckling
  • Bättre möjligheter till karriär och erkännande
  • Högre yrkesstatus
  • Stöd från din arbetsgivare

Arbetsgivaren har en nyckelroll

Din arbetsgivare avgör i många fall om och hur du kan delta i professionsprogrammets delar – därför är det viktigt att du tidigt pratar med din chef.

Din väg till kompetensutveckling och meritering 

Kurs- och utbildningsutbud vid Linköpings universitet

Fristående kurser

Handledarutbildning för lärare inom skola och förskola, 7.5 hp

Vill du fördjupa din förståelse för handledning i förskola och skola? Den här kursen vänder sig till dig som är verksam förskollärare eller lärare och vill utveckla din handledarroll – både teoretiskt och praktiskt.

I kursen utforskar vi olika teoretiska perspektiv på handledning och handledarens roll. Du får också arbeta med praktiknära handledningsstrategier som kan tillämpas i konkreta handledningssituationer. Genom kursens innehåll får du möjlighet att synliggöra och problematisera ditt eget yrkeskunnande, i syfte att stärka din förmåga att handleda andra.Vi diskuterar handledarens formella bedömningsuppdrag utifrån centrala och lokala styrdokument – och kopplar det till hur uppdraget ser ut i praktiken. Etiska perspektiv och professionella förhållningssätt lyfts fram som viktiga verktyg för att förstå och hantera de utmaningar som handledningsuppdraget kan innebära.

Kursupplägg

Kursen ges helt online och sträcker sig över två terminer. Vi träffas digitalt fem gånger via Zoom, huvudsakligen på torsdagar kl. 15.00–18.00.
Mellan träffarna arbetar du i universitetets lärplattform Lisam med föreläsningar, uppgifter och reflektionsfrågor. Du har tillgång till lärarstöd samt möjlighet till erfarenhetsutbyte och samtal med andra kursdeltagare.

Examination

Kursen examineras genom skriftliga inlämningar och en praktisk tillämpningsuppgift där du omsätter kursens innehåll i din egen yrkespraktik.

Sök kursen här

Handledarutbildning för lärare inom skola och förskola 7.5 h

Lärares kunskap och pedagogiska skicklighet  7.5 hp

Kursen vänder sig till lärare och syftar till att diskutera och bidra till att lärare utvecklas i sitt yrkeskunnande.
Sök kursen här
Lärares kunskap och pedagogiska skicklighet  7.5 hp

Skolmobbning och sociala processer 15 hp

Vill du fördjupa din förståelse för skolmobbning och hur den kan förebyggas?

Den här kursen vänder sig till dig som är verksam eller blivande lärare, elevhälsopersonal eller på annat sätt engagerad i skolans arbete mot mobbning. Kursen ger dig teoretiska verktyg och praktiknära perspektiv för att analysera och förstå mobbning i skolan – samt kritiskt granska de insatser som används för att motverka den.
Under kursen utforskar vi sex teman som på olika sätt belyser skolmobbning: aggressivt beteende, sociala relationer, skolmiljön som kontext, genus och sexualitet, maktrelationer samt anti-mobbningsinsatser. Du får möjlighet att utveckla ett analytiskt förhållningssätt till både forskning och praktiskt arbete inom området.
Kursupplägg
Kursen ges i en kombination av distansstudier och campusförlagda träffar. Under terminen möts vi vid sex tillfällen på campus för föreläsningar, seminarier och gemensamma övningar. Mellan träffarna arbetar du digitalt i universitetets lärplattform, där du får ta del av litteratur, föreläsningar och reflektionsuppgifter.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga uppgifter där du kopplar kursens innehåll till både forskning och din egen yrkespraktik, samt en avslutande analys av en vald anti-mobbningsinsats.
Sök kursen här
 Skolmobbning och sociala processer 15 hp

Flerspråkig litteracitet 7.5 hp

Vill du utveckla din kunskap om litteracitet i ett flerspråkigt sammanhang?

Den här kursen vänder sig till dig som är intresserad av språk- och kunskapsutveckling hos barn, unga och vuxna med svenska som andraspråk. Fokus ligger på hur litteracitet utvecklas i ett andraspråksperspektiv – både i tidiga och senare faser av språkinlärning.

Under kursen fördjupar vi oss i skrivprocesser och skrivinlärning hos flerspråkiga elever. Vi diskuterar utmaningar och möjligheter i undervisningen, och du får ta del av aktuell forskning som belyser hur läs- och skrivutveckling sker i ett flerspråkigt klassrum.

En del av kursen består av ett självständigt arbete där du väljer och fördjupar dig i en vetenskaplig avhandling inom litteracitetsfältet. Ditt arbete redovisas både skriftligt och i en kort muntlig presentation vid det sista kurstillfället.

Kursupplägg

Kursen ges på deltid och kombinerar självständiga studier med gemensamma träffar, digitalt eller på campus beroende på kursomgång. Mellan träffarna arbetar du i universitetets lärplattform med litteratur, uppgifter och diskussionsforum.

Examination

Kursen examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter, aktivt deltagande i seminarier samt ett självständigt fördjupningsarbete med skriftlig och muntlig redovisning.

Mixed methods - flermetodsforskning 7.5 hp

Kursen behandlar mixed methods eller på svenska flermetodsforskning inom pedagogiskt arbete.

Sök kursen här

Mixed methods - flermetodsforskning 7.5 hp

Vetenskapsteori och forskningsmetod. Statistik för lärare 7,5 hp

Vill du få bättre förståelse för hur kvantitativa metoder används inom utbildningsvetenskap?

Den här kursen riktar sig till dig som vill fördjupa dina kunskaper i vetenskaplig metod och statistik, med särskilt fokus på hur kvantitativa metoder kan användas för att analysera utbildningsfrågor.

I kursen arbetar vi med statistikens grunder, olika typer av kvantitativa undersökningar och hur man tolkar och kritiskt granskar resultat. Vi utgår bland annat från internationella kunskapsmätningar, med särskilt fokus på PISA – ett omfattande forskningsprogram som mäter elevers kunskaper och förmågor i ett globalt perspektiv. Genom att arbeta med autentiska data och exempel lär du dig att förstå och tillämpa kvantitativa analysverktyg inom utbildningsområdet.

Kursupplägg

Kursen ges i ett flexibelt format med både distansmoment och fysiska träffar. Under kursens gång möts vi vid fyra tillfällen på campus för föreläsningar, övningar och diskussioner. Mellan träffarna arbetar du digitalt i universitetets lärplattform med uppgifter, statistikverktyg och reflektioner kopplade till kursens teman.

Examination

Kursen examineras genom skriftliga uppgifter där du får tillämpa statistiska metoder på utbildningsvetenskapliga frågeställningar. Du tränar också din förmåga att tolka och kommunicera kvantitativa resultat i relation till forskning och praktik.

Forskningsteori och undersökningsmetoder 15 hp

Vill du fördjupa din förståelse för forskning om lärande i utomhusmiljöer?

Den här kursen vänder sig till dig som är intresserad av hur undervisning och lärande kan studeras i utemiljöer. Du får bekanta dig med både kvalitativa och kvantitativa forskningsstrategier som är relevanta för utomhuspedagogisk forskning.

Vi arbetar praktiskt med olika metoder för datainsamling och analys, till exempel genom fältarbete, observationer och intervjuer. Under kursen tränar du på att planera och genomföra mindre forskningsinsatser samt analysera och tolka insamlad data. Etiska frågor som rör forskning i pedagogiska sammanhang lyfts också som en central del.

Kursupplägg

Kursen kombinerar teoretiska moment med praktiskt arbete i fält. Föreläsningar och seminarier ger stöd och fördjupning, men tonvikten ligger på självständiga forskningsaktiviteter och samarbete i mindre grupper. Du genomför datainsamling utomhus och arbetar med analys av det material du samlat in.

Examination

Kursen examineras genom skriftliga inlämningar där du redovisar dina egna fältstudier och analyser. Du får också möjlighet att diskutera dina resultat i seminarieform tillsammans med andra kursdeltagare.

Kurser på avancerad nivå

Det funktionsvarierade klassrummet - NPF i skolan 7.5 hp

Vill du utveckla dina strategier för att möta ett funktionsvarierat klassrum?

Den här kursen vänder sig till dig som är lärare, lärarstudent eller verksam pedagog och som vill fördjupa din förståelse för hur du kan skapa en tillgänglig och inkluderande lärmiljö. Vi utgår från det verkliga klassrum du möter i vardagen – och undersöker tillsammans hur du kan utveckla din undervisning utifrån elevers olika behov och förutsättningar.

Under kursen fördjupar vi oss i aktuell forskning och teoribildning kring neurodiversitet, funktionsvariation, lärmiljöer och inkludering. Vi diskuterar möjligheter och hinder för både elever och lärare – och lyfter fram konkreta strategier som stärker din professionella handlingsberedskap i arbetet med funktionsvarierade elevgrupper. Fokus ligger på att koppla kursens innehåll till din egen praktik och att utveckla långsiktiga, hållbara arbetssätt.

Kursupplägg

Kursen ges i en blandning av fysiska träffar och digitala möten. Vi ses vid 3–4 tillfällen på campus Valla i Linköping, onsdagskvällar kl. 17.00–21.00, för föreläsningar och seminarier. Mellan träffarna arbetar du i mindre digitala grupper med diskussioner, litteratur och reflektion. En del av kurslitteraturen är på engelska och bearbetas gemensamt i grupp.

Examination

Kursen examineras genom skriftliga eller praktiskt inriktade uppgifter där du har stor frihet att välja fokusområde utifrån dina egna intressen och din yrkesverksamhet. Syftet är att ge dig verktyg att omsätta kursens innehåll i din egen pedagogiska praktik.

Sök kursen

Det funktionsvarierade klassrummet - NPF i skolan 7.5 hp

 

Elever med språkstörning: kunskap, förståelse och arbetssätt ​ 7.5 hp

Möter du barn och unga i en skolkontext? Språkstörning är en vanlig NPF-diagnos som påverkar lärande och social utveckling. Här kan du utveckla dina kunskaper om språkstörning och stärka dina möjligheter att stötta dessa elever. Kursen passar till exempel dig som är lärare, lärarstudent, verksam inom elevhälsa och skolledare.

Språkstörning är en av de vanligaste funktionsnedsättningarna som påverkar elevers utveckling och lärande. I samhället generellt är kunskapen om språkstörning låg. Många av dessa barn och ungdomar har svårt att uppnå skolans mål. Det är därför mycket viktigt att lärare som möter barn och unga dagligen har kännedom om dessa barns situation och hur man kan stödja deras lärande.

Att förstå språkstörning från flera perspektiv

I kursen belyses språkstörning från flera olika perspektiv, såsom medicinskt, logopediskt och socialt. Språkstörning är en medicinsk diagnos och kursen tar avstamp i hur logopedisk vetenskap beskriver funktionsnedsättningens orsaker, riskfaktorer och manifestationer. I kursen behandlas hur språkstörning kan ta sig uttryck i muntlig och skriftlig kommunikation och påverka den dagliga skolsituationen för barn och unga. Kursen innehåller även arbetssätt och strategier för att underlätta bearbetningen av språklig information så att elever med språkstörning lättare kan ta till sig undervisning och uttrycka sina kunskaper.

En kurs som passar både studenter och yrkesverksamma

Kursen passar alla som möter barn och unga inom skolans verksamhet till exempel lärare och lärarstudenter, verksamma inom elevhälsan och skolledare.

Distanskurs

Undervisningen sker på distans på eftermiddagstid och inkluderar föreläsningar och seminarier, varav två är obligatoriskt schemalagda digitala träffar.

Sök kursen här

Elever med språkstörning: kunskap, förståelse och arbetssätt 7.5 hp

Specialpedagogik

Handledarutbildning för lärare inom skola och förskola 7.5 hp

Vill du stärka din roll som handledare i förskola eller skola?

Den här kursen riktar sig till dig som är verksam förskollärare eller lärare och som vill utveckla ditt handledarskap – både ur ett teoretiskt och praktiskt perspektiv.

Under kursen utforskar vi olika teoretiska synsätt på handledning samt handledarens roll och ansvar. Du får också arbeta med praktiknära handledningsstrategier som hjälper dig att möta konkreta handledningssituationer i din yrkesvardag. Kursen ger dig möjlighet att synliggöra och reflektera över ditt eget yrkeskunnande som grund för att utveckla ett professionellt och medvetet förhållningssätt i handledarrollen.

Vi fördjupar oss i handledarens formella bedömningsuppdrag och diskuterar hur det ser ut i relation till centrala och lokala styrdokument – och hur det tar form i praktiken. Etiska perspektiv och professionella förhållningssätt lyfts fram som viktiga verktyg för att förstå och hantera de komplexa situationer som handledningsuppdraget kan innebära.

Kursupplägg

Kursen ges helt online och löper över två terminer. Vi träffas digitalt fem gånger via Zoom, främst på torsdagar kl. 15.00–18.00. Mellan träffarna arbetar du i universitetets lärplattform Lisam med föreläsningar, uppgifter och reflektionsfrågor. Du får tillgång till lärarstöd och möjlighet till erfarenhetsutbyte i dialog med andra kursdeltagare och lärare.

Examination

Kursen examineras genom skriftliga inlämningar och en praktisk tillämpningsuppgift där du omsätter kursens innehåll i din egen yrkespraktik

Lärares ledarskap 7.5 hp

Ny fristående kurs som ges första gången HT2026. Information om kursen kommer inom kort.

Kommunikation och ledarskap för lärande 7.5 hp

Vill du ha mer praktisk träning för att stärka din kommunikativa kompetens i lärarrollen?
Då är detta kursen för dig!

I denna kurs erbjuder vi praktisk träning av kommunikations- och ledarskapsfärdigheter för dig som är lärarstudent eller verksam lärare i grundskolan eller gymnasiet. Kursen synliggör hur en retorisk medvetenhet kan stärka kommunikationen och det egna ledarskapet på individ- och gruppnivå samt hur exempelvis icke-verbal kommunikation kan påverka samspelet i olika situationer. Med retorikens medel som grund arbetar vi processinriktat, aktivt och utforskande med klassrumssituationen i fokus. Du får här möjlighet att “öva och pröva” och reflektera kring lärarrollens utmaningar och möjligheter genom dramaorienterade övningar och semi-virtuell simulering. Kursen ger konkreta kommunikativa verktyg och retoriska strategier för att främja ett ledarskap som kan bidra till ökad motivation, kreativitet och samspel i klassrummet.

Kursupplägg

Kursen är på grundnivå och går på kvartsfart på Campus Valla. Undervisningen består av föreläsningar, workshops och självständiga studier. Kursen ges på kvällstid.

Ledarskap

Uppdragsutbildningar

Vidareutveckling och analys av kvalitet i undervisning - Ämneslärare i gymnasiet och vuxenutbildning, 7.5 hp

En obligatorisk kurs för dig som är ämneslärare på gymnasiet och i vuxenutbildning och vill meritera dig till nivå 2 och 4 enligt nationella professionsprogrammet. I kursen stärker du din kunskap om undervisningsskicklighet.

Vidareutveckling och analys av kvalitet i undervisning - Grundlärare i fritidshem, 7.5 hp

En obligatorisk kurs för dig som är grundlärare i fritidshem och vill meritera dig till nivå 2 enligt nationella professionsprogrammet. I kursen stärker du din kunskap om undervisningsskicklighet.

Två kvinnliga rektorer lyssnar under en föreläsning.

Att leda vuxenutbildning, 7.5 hp

Den här utbildningen är för dig som är rektor inom kommunal vuxenutbildning och vill fördjupa dig i vuxenutbildningens framväxt, organisation, uppdrag och mål, med fokus på dess ledning.

Utbildningsprogram vi rekommenderar

Vill du bredda din behörighet?