maghu67

Magnus Hultén

Professor

Forskning om utbildningshistoria, policy och ämnesdidaktik

Min forskning rör sig över fälten utbildningshistoria, ämnesdidaktik, utbildningspolicy och komparativa studier. 

Min bok Striden om den goda skolan: Hur kunskapsfrågan enat, splittrat och förandrat svensk skola och skoldebatt (2019) handlar om 1990-talets skolreformer. I två nyligen avslutade komparativa studier undersöker jag utbildningspolitiska förändringar ur nordiska perspektiv:

Pågående projekt:

Avslutade projekt:

Publikationer

2024

Magnus Hultén (2024) Naturvetenskap Utbildningshistoria: en introduktion, s. 317-332 (Kapitel i bok, del av antologi)
Magnus Hultén, Anna Larsson, Johan Samuelsson (2024) Utbildningshistoria som policyresurs i svenska skolutredningar Pedagogikens politik: Utbildningsforskning och utbildningspolitik under efterkrigstiden, s. 49-73 (Kapitel i bok, del av antologi)
Magnus Hultén (2024) Mål i skolan
Cornelia Linderoth, Magnus Hultén, Linnéa Stenliden (2024) Competing visions of artificial intelligence in education-A heuristic analysis on sociotechnical imaginaries and problematizations in policy guidelines Policy Futures in Education (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Astrid Berg, Magnus Hultén (2024) Children's emergent mechanistic reasoning in chemistry: a case study about early primary students' reasoning about the phenomenon of thermal expansion of air CHEMISTRY EDUCATION RESEARCH AND PRACTICE, Vol. 25, s. 92-114 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Nyheter

Undervisning, samverkan och uppdrag

Grundutbildning

Undervisar i teknik och teknikdidaktik i förskollärar-, grundlärar- och ämneslärarprogrammen samt i lärarfortbildning.

Samverkan med omgivande samhälle

Ingår i redaktionskommittérna för tidskrifterna Skola och samhälle och Vägval i skolans historia. Den senare ges ut av Föreningen för svensk undervisningshistoria. Driven tillsammans med några kollegor forskarbloggen Skolöverstyrelsen

Uppdrag

Kursansvarig för Teknik i Grundlärarprogrammet.

Relaterad information