Fotografi av Magnus Hultén

Magnus Hultén

Professor

Forskning om utbildningshistoria, policy och ämnesdidaktik

Min forskning rör sig över fälten utbildningshistoria, ämnesdidaktik, utbildningspolicy och komparativa studier. 

Min bok Striden om den goda skolan: Hur kunskapsfrågan enat, splittrat och förandrat svensk skola och skoldebatt (2019) handlar om 1990-talets skolreformer. I två nyligen avslutade komparativa studier undersöker jag utbildningspolitiska förändringar ur nordiska perspektiv:

Pågående projekt:

Avslutade projekt:

Publikationer

2025

Magnus Hultén, Maria Jarl, Johan Samuelsson (2025) Skolans målstyrning 1900-2020: Från progressivism till nyliberalism

2024

Magnus Hultén (2024) Naturvetenskap Utbildningshistoria: en introduktion, s. 317-332 (Kapitel i bok, del av antologi)
Magnus Hultén, Anna Larsson, Johan Samuelsson (2024) Utbildningshistoria som policyresurs i svenska skolutredningar Pedagogikens politik: Utbildningsforskning och utbildningspolitik under efterkrigstiden, s. 49-73 (Kapitel i bok, del av antologi)
Magnus Hultén (2024) Mål i skolan
Cornelia Linderoth, Magnus Hultén, Linnéa Stenliden (2024) Competing visions of artificial intelligence in education-A heuristic analysis on sociotechnical imaginaries and problematizations in policy guidelines Policy Futures in Education, Vol. 22, s. 1662-1678 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Nyheter

Undervisning, samverkan och uppdrag

Grundutbildning

Undervisar i teknik och teknikdidaktik i förskollärar-, grundlärar- och ämneslärarprogrammen samt i lärarfortbildning.

Samverkan med omgivande samhälle

Ingår i redaktionskommittérna för tidskrifterna Skola och samhälle och Vägval i skolans historia. Den senare ges ut av Föreningen för svensk undervisningshistoria. Driven tillsammans med några kollegor forskarbloggen Skolöverstyrelsen

Uppdrag

Kursansvarig för Teknik i Grundlärarprogrammet.

Relaterad information