Min bok Striden om den goda skolan: Hur kunskapsfrågan enat, splittrat och förandrat svensk skola och skoldebatt (2019) handlar om 1990-talets skolreformer. I två nyligen avslutade komparativa studier undersöker jag utbildningspolitiska förändringar ur nordiska perspektiv:
- Reform histories and changing educational conceptions of the nation and nationalism in Norwegian and Swedish curricula (1900–2020).
- From Knowledge to Skills and Competence: Epistemic Reconfiguration in Nordic Basic Education, 1980-2020.
Pågående projekt:
- Skolans målstyrning 1919-2020: från progressivism till NPM/nyliberalism. Finansierat av Riksbankens Jubileumsfond. Roll: projektledare.
Utbildningspolitiken avkodad: Datalingvistiska metoder för utbildningspolitisk forskning (finansieras av Vetenskapsrådet). Roll: projektdeltagare.
Avslutade projekt:
- Animerad kemi: Elever i grundskolans tidiga år förklarar kemiska samband. Slutrapport. Populärvetenskaplig artikel om projektet. Roll: projektledare.
- Elever på gränsen: Kunskapens organisering, likvärdighet och elevers lärande i ett kriteriebaserat betygssystem, en utvärdering av reformerna 1994 och 2011 med fokus på gränserna IG/G och Fx/E. Projektet finansierades av Vetenskapsrådet (2014-2018). Roll: projektledare.