Min forskning handlar om hur medlemmarna i en operaensemble använder sig av olika kommunikativa strategier för att skapa en operaföreställning, med ett särskilt fokus på hur rösten används i interaktion. Med hjälp av multimodal interaktionsanalys undersöker jag hur rösten samverkar med övriga semiotiska resurser såsom språk, kropp och blickorientering.
Jag undersöker hur deltagarna under sceniska operarepetitioner, då förkroppsligade dramatiska handlingar skapas, använder sig av både beskrivande och gestaltande strategier för att förhandla om föreställningens estetik, samt vilken roll rösten kan ha i detta arbete. Även om de dramatiska handlingarna ska koordineras med sång i slutändan, visar min forskning att andra röststrategier ofta används under repetitionerna (till exempel icke-lexikala ljud, talad librettotext eller deskriptivt språk). Hur används dessa olika röststrategier i interaktionen och vad säger det om rösten som fenomen?
Mitt avhandlingsarbete sker inom ramen för projektet ”Non-lexical vocalizations” vars övergripande syfte är att ifrågasätta de vedertagna gränserna mellan språk och icke-språk och språk och kropp.