Platshållare för saknad bild till Andreas Göransson

Andreas Göransson

Enhetschef, IT-tekniker

Enhetschef Nära IT-stödenheten.

Presentation

Som chef för Nära IT-stödenheten (NITS) leder jag ett operativt arbete med ansvar för hela livscykeln kring universitetets hård- och mjukvara: inköp, installation, tillgångshantering, support och avveckling. Vårt uppdrag handlar om tillgänglighet och närhet – vi är det IT-stöd som finns på plats där behovet uppstår.

Jag är också processansvarig för hantering av molntjänster vid universitetet. Det innebär att jag samordnar granskning och beslutsunderlag i samarbete med bland annat IT-säkerhetsgruppen, Dataskyddsgruppen och Dokument- och arkivenheten. Målet är att se till att molntjänster som används vid LiU är säkra, rättsligt hållbara och korrekt anskaffade.

Därutöver arbetar jag med upphandlingsstöd inom IT-området. Jag bidrar med kravställning, informationsklassning, leverantörsgranskning och andra tekniska bedömningar i upphandlingar som rör system och tjänster med IT-komponenter. En viktig del i det arbetet är universitetets kravkatalog för informationssäkerhet, som jag är med och utvecklar.

Kollegor på Nära IT-stödenheten