Min sammanläggningsavhandling undersöker hur policyn om utbildning baserad på "vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet" har tolkats och transformerats inom den svenska folkhögskolan mellan 1974-2024, med särskilt fokus på yrkesutbildningen till fritidsledare. Givet att folkhögskolorna med fritidsledarutbildning valt att styra sig själva i linje med denna policy – som juridiskt sett inte reglerar deras verksamhet – via en överenskommelse med den ideella paraplyorganisationen Fritidsledarskolorna, utgör detta ett intressant empiriskt case för vidare analys. Avhandlingen bygger på en kvalitativ, tolkande ansats och använder läroplansteori för att analysera policydokument, lärarintervjuer och fältarbete. Det läroplansteoretiska ramverket ger förutsättningar att synliggöra hur kunskap formas och legitimeras av centrala aktörer inom såväl fritidsledarutbildningen som folkbildningen i stort.

Andreas Ruschkowski
Doktorand
Min erfarenhet som lärare inom folkhögskolans yrkesutbildningar har väckt ett forskningsintresse för hur vissa av dessa utbildningars styrdokument plockas upp och tillämpas, såväl i texter över tid som i lärares praktik.
Presentation
CV
- Licentiatforskarskola för folkhögskolans lärare (5 terminer av 8), 50% distans, 2021-2024
- Masterexamen i pedagogiskt arbete 2018
- Magisterexamen i vuxnas lärande 2016
- Folkhögskollärarexamen 2013
Publikationer
2024
2022
2021
2020
2019
