Fotografi av Andreas Ruschkowski

Andreas Ruschkowski

Doktorand

Min erfarenhet som lärare inom folkhögskolans yrkesutbildningar har väckt ett forskningsintresse för hur vissa av dessa utbildningars styrdokument plockas upp och tillämpas, såväl i texter över tid som i lärares praktik. 

Presentation

Min sammanläggningsavhandling undersöker hur policyn om utbildning baserad på "vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet" har tolkats och transformerats inom den svenska folkhögskolan mellan 1974-2024, med särskilt fokus på yrkesutbildningen till fritidsledare. Givet att folkhögskolorna med fritidsledarutbildning valt att styra sig själva i linje med denna policy – som juridiskt sett inte reglerar deras verksamhet – via en överenskommelse med den ideella paraplyorganisationen Fritidsledarskolorna, utgör detta ett intressant empiriskt case för vidare analys. Avhandlingen bygger på en kvalitativ, tolkande ansats och använder läroplansteori för att analysera policydokument, lärarintervjuer och fältarbete. Det läroplansteoretiska ramverket ger förutsättningar att synliggöra hur kunskap formas och legitimeras av centrala aktörer inom såväl fritidsledarutbildningen som folkbildningen i stort.

CV

  • Licentiatforskarskola för folkhögskolans lärare (5 terminer av 8), 50% distans, 2021-2024
  • Masterexamen i pedagogiskt arbete 2018
  • Magisterexamen i vuxnas lärande 2016
  • Folkhögskollärarexamen 2013

Publikationer


2024

Andreas Ruschkowski, Johanna Köpsén, Andreas Fejes (2024) The formulation of the policy of education based on a scientific foundation and proven experience at folk high schools in Sweden (1974-2024)
Carin Falkner, Andreas Ruschkowski (2024) Lärare i fritidshem och fritidsledares (sam)arbete kring undervisning i fritidshem
Andreas Ruschkowski, Andreas Fejes (2024) The formulation of the policy of education based on a scientific foundation and proven experience at folk high schools in Sweden
Andreas Ruschkowski, Johanna Köpsén, Andreas Fejes (2024) The formulation of the policy of education based on a scientific foundation and proven experience at folk high schools in Sweden
Carin Falkner, Andreas Ruschkowski (2024) Lärare i fritidshem och fritidsledares (sam)arbete kring undervisning i fritidshem

2022

Andreas Ruschkowski, Andreas Fejes (2022) Teachers' policy enactment of science and proven experience: the case of youth recreation leader education at high schools in Swedish popular education

2021

Andreas Ruschkowski, Carin Falkner (2021) Grundlärares och fritidsledares (sam)arbete i fritidshem
Andreas Ruschkowski, Carin Falkner (2021) Fritidsledares och grundlärares (sam)arbete kring uppdraget i fritidshem

2020

Andreas Ruschkowski (2020) Folkhögskolans utformning av vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet: En mixad-metod studie med fritidsledarutbildningen i fokus

2019

Andreas Ruschkowski, Magnus Dahlstedt, Andreas Fejes (2019) Shaping the democratic, relational, and reflective youth recreation leader International Journal of Lifelong Education, Vol. 38, s. 632-643 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Organisation