Min avhandling fokuserar de yrkesutbildningar i folkhögskolan som enligt sina medlemsorganisationers nationella styrdokument ska vila på "vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet". Mer specifikt är forskningsintresset hur det från skolväsendet importerade begreppsparet skapas, tolkas och tillämpas på fritidsledar- respektive socialpedagogutbildningen.
Utöver avhandlingen så riktar sig ett annat fokus istället mot grundskolans värld och specifikt meningsskapandet i fritidshem. Intresset i denna intervjustudie är hur lärare i fritidshem och fritidsledare (sam)arbetar kring undervisning i fritidshem. Studien genomförs i samarbete med fritidshemsforskaren Carin Falkner vid Jönköping University.
Andreas Ruschkowski
Doktorand
Min mångåriga bakgrund som folkhögskollärare inom vissa yrkesutbildningar har väckt frågor om hur deras styrdokument skapas, tolkas och tillämpas.
Presentation
CV
Masterexamen i pedagogiskt arbete 2018
Magisterexamen i vuxnas lärande 2016
Folkhögskollärarexamen 2013
Magisterexamen i vuxnas lärande 2016
Folkhögskollärarexamen 2013