annmo46

Annika Moscati

Universitetslektor, Docent

Forskar, undervisar och handleder doktorander. Medlem i programplanegruppen under Programnämnden för maskinteknik och design.

Forskning

Annikas forskning fokuserar på digitaliseringen av den byggda miljön och det nödvändiga digitala informationsflödet på alla skalor (från produkter till stadsnivå). Hennes forskning syftar till att öka förståelsen för hur digitala teknologier, såsom digitala produktpass (DPP), byggnadsinformationsmodellering (BIM) och geografiska informationssystem (GIS), kan användas för att förbättra effektiviteten och hållbarheten i den byggda miljön.

Digitaliseringen av den byggda miljön kan bidra till en mer effektiv och hållbar byggd miljö genom att öka effektiviteten, minska avfall, förbättra övervakningen, bidra till bättre beslutsfattande, minska tid och kostnader under byggprocessen och möjliggöra skapandet av digitala modeller för att förutsäga och kontrollera byggnaders prestanda.

Även om Annikas forskning har potential att ha en betydande inverkan på utformningen, konstruktionen och driften av den byggda tillgången, är det slutliga målet att uppnå en mer hållbar och miljövänlig byggd miljö.

Undervisning

Annika undervisar på kandidat- och masternivå i kurser om BIM, GIS, parametrisk design och digitala tvillingar. Hon är också handledare för examensarbeten och doktorander.

Biografi

Annika föddes i Italien 1981. Hon studerade arkitektur vid Ascoli Piceno, University of Camerino från 2002 till 2007 då hon tog examen med utmärkelser. Året efter började hon som doktorand i representation och undersökning vid La Sapienza, University of Rome, Italien. Hon genomförde en del av sin avhandling vid CNRS/MCC MAP-Gamsau Laboratory i Marseille, Frankrike. Hon försvarade sin avhandling med titeln "Integrated Information Systems for the Enhancement of the Urban / Architectural Heritage, including 3D GIS, AIS (Architectural Information Systems) and Web" i juni 2012. Samma år flyttade Annika med sin familj till Sverige där hon har bott sedan dess.

Publikationer

Forskning

Undervisning

Organisation